thuis hulp na een operatie

  • Henriette

    hoi ik wordt binnenkort geopereert krijg een nieuwe knie moet erst 3 a 4 dagen in het ziekenhuis blijven ,maar daarna komt het probleem je moet nog 6 weken op 2 krukken blijven lopen dus moet je zorgen voor hulp in het huishouden koken enz en we hebben 2 kinderen eentje van 9 en eentje is 11 maar die heeft pdd-nos en aan gezien ik jong ben 39 vindt ik het makelijker om een thuishulp te hebben als je fam moet opdraven steeds.Maar waar moet ik daar voor zijn want bij de gemeente zeggen ze je hebt ook nog een man die kan dat ook.maar die vertrekt smorgens om 5.30 en komt rond 17.30uur thuis en hij is met een opleiding bezig.

    en de kinderen moeten om half 9 op school to onegveer 15uur de ene en de andere 15.30.

    we zijn bij het cz verzekerd

  • truus

    hallo,ik weet niet hoe je verzekerd ben,er staat iets over `herstel en balans`bij de vergoedingen van cz,kan ook je laten informeren door een medewerker van cz,succes,groet

  • Kaar

    Als er iemand thuis woont die het ook zou kunnen, dan krijg je meestal geen thuiszorg.

    Pas als je man ook ziek wordt, kom je in aanmerking.

    Ik ken zelfs een vrouw van ver in de 80, met een thuiswonende zoon van 35. Meneer is bouwvakker en maakt lange dagen, en toch krijgt mevrouw geen thuiszorg. Van zoon wordt dus verwacht dat hij, na werktijd, ook nog het huis gaat poetsen enzo.

    Wél heb ik eens gewerkt bij een gezin met kleine kinderen, vader had pas een eigen bedrijf en kon dus echt geen vrij nemen. Moeder had kanker en daar werd dus wél thuiszorg bij ingezet.

  • Hanneke

    Henriette, het is hard maar waar. Je man kan in principe alleen het huishouden doen. Ookal is hij “pas” om 1730 thuis. Dat is een normale situatie tegenwoordig. Stellen die beide werken moeten ook na werktijd hun huishouden doen.

    Waar je wel nog eens over zou kunnen beginnen in een aanvraag bij de gemeente is het pdd-nos gebeuren en dat je man daardoor overbelast zou kunnen raken. Je hebt immers niet alleen 's avonds hulp voor je kind nodig.

    Aan makkelijker heeft de gemeente helaas geen boodschap, moeilijk gaat ook vinden zij. Maar gooi de pdd-nos nog eens in de strijd en vooral hameren op de overbelasting die kan ontstaan bij je man.

  • *Carolien*

    Helaas is de regelgeving in de loop van de laatste jaren dermate veranderd dat zorg niet wordt geindiceerd in een situatie zoals van jou.

    Je man kan, volgens mij, wel zorgverlof krijgen, zodat hij niet volletijds zou hoeven te werken en thuis een bijdrage in de zorg en het huishouden kan leveren. Bijv. 1 a 2 uur per dag minder werken gedurende de eerste weken van de revalidatie. Misschien is dat het overwegen waard ?

  • anja

    Hallo Henriette,

    Dit is al een oud bericht vanje…maar ik heb toch een vraag..

    Zelf wordt ik ook tussen nu en vier weken geopereerd en mag dan ook een periode van 8 tot 12 weken helemaal niks doen.

    Ook ik krijg steeds te horen …U heeft een man en kinderen ouder dan 12 jaar dus die moeten helpen….

    Ik kan er met mijn hoofd niet bij…..je betaald overal zoveel voor maar als je echt iemand nodig hebt kan dit niet.

    Heb jij het nog ergens kunnen regelen of heb je misschien een tip voor me?

    alvast bedankt

    anja

  • avatar

    Overal is het anders ik kom uit amsterdam en ik ken iemand die dus wel thuiszorg

    heeft gekregen.Zij had een gebroken enkel en kon niets doen in huis.

    Zij had ook een man en geen kinderen en heeft elke week gewoon 3uurtjes huishoudelijk

    hulp gehad.Je kan ook op een andere manier proberen via maatschappelijk werk en leg uit dat je geen uitweg ziet ,je man is ook maar een mens en geen robot.

    Ik kan zelfs hulp krijgen omdat ik een zieke partner heb en werk halve dagen,maar ik hoefde geen hulp aangezien ik geen vreemde elke dag over me vloer wil.

  • maia

    Als iedereen de handen uit de mouwen steekt op een zaterdag en zondag morgen is het zo gepiept .

    Kinderen boven de twaalf zijn best in staat om te samen met de ouder dingen te doen.

    Leer ze nu hun bed verschonen en maak een briefje waar je staps gewijs en duidelijk uitlegd hoe het was machine aan moet.

    Neem hulp aan als men je ramen wil zemen of hulp bij strijken aanbied

    Het gaat zeker lukken.

    ik zeg dit niet als thuiszorg medewerker maar als vrouw en moeder die zelf ziek is geweest en het ook zo gered heeft.

    Sommige verzekeringen of zelfs werkgevers hebben budgets om daar hulp van in te kopen.

    Dat zou je kunnen na vragen.

    Succes met je operatie.

  • Sihirci

    Wat is er mis met jouw man en kinderen dat zij die drie maanden niet kunnen opvullen?

    Van mannen over de tachtig wordt verwacht dat zij leren dingen in het huishouden op te pakken en uit te voeren en dan niet voor drie maanden maar voor zolang ze zelf niet in elkaar storten, maar kinderen en gezonde mannen die een baan hebben mogen wij niet zoveel inzet verwachten. Hoeveel vrouwen werken full-time en moeten daarnaast nog een huishouden draaiende houden? Hoeveel alleenstaande moeders staan voor het blok te MOETEN werken en de huishouding doen voor de rest van hun leven.

    Mijn tenen liggen nu even krom en mijn maag in de knoop om zo'n luxe probleem waar man en kinderen gepamperd moeten worden in de nog niet eens drie maanden dat vrouw en moeder niets kan en mag doen. Bah wat een luxe probleem (td)

  • flopje

    Anja wat vervelend dat je ook nare reacties op je vraag krijgt. Niemand kan jou thuissituatie beoordelen zo vanaf een klein berichtje en er wordt veel te snel geoordeeld.. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hulp nodig hebt een paar maanden. Als je geen extra hulp hebt is de kans groot dat je zelf weer te snel aan de slag gaat. Ik wens je erg veel sterkte en ga inderdaad eens met maatschappelijk werk praten of schakel huisarts in.