naleving cao vvt

  • gieneke

    Ik werk bij thuiszorginstelling die op diverse punten de CAO VVT niet naleeft. Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die bij hun instelling dergelijke toestanden tegenkomen en wat ze hebben ondernomen.

  • joke

    Komt heel vaak voor. Werknemers kennen de cao niet of durven niets te zeggen uit angst voor hun baan. Ook nemen zij bepaalde dingen voor lief omdat het dan zielig zou zijn voor de client. Jaren in de thuiszorg gewerkt, werk is leuk maar je werkt heel vaak uren die je niet mag/kan declareren. Voor alles staat een bepaalde tijd. Reistijd proberen veel werkgevers ook in te perken en onderuit te komen. Er wordt dan gezegd dat dit op de client moet worden weggeschreven.

    Overleg is nauwelijks tijd voor. Bereikbaarheidsdiensten slecht betaald en vaak moet je de sleutels ook nog naar collega brengen s avonds en dat proberen ze je dan in je eigen tijd te laten doen. Als je een beetje kritisch bent of op/aanmerkingen hebt wordt dit als lastig ervaren. Als je niet uitkijkt moet je 6 dagen terugkomen om 20 uur te werken. Werk op zich is heel leuk en zelfstandig maar een full time baan met normale pauzes/werktijden etc is bijna niet aan te komen.

    Goed op de hoogte zijn van je cao en ook aangeven bij problemen zonodig cao laten nalezen. Collega s mobiliseren en tijdens overleg het gesprek aangaan over het niet naleven van de regels. Weet wie in de or zit en deze ook inlichten over bepaalde zaken, zonodig jezelf verkiesbaar stellen. Ook al werk je in de zorg je mag gerust zakelijk zijn over bepaalde onderwerpen, je werkgever is dit ook.

  • gieneke

    Hoi Joke,

    Bedankt voor je reactie. Ik heb een aantal zaken bij de werkgever aangekaart, zoals het niet toekennen van vakantie-uren bij een 0-urencontract, onjuiste uitleg reiskostenregeling (in ons nadeel). Werkgever probeerde eerst mijn stellingen onderuit te halen, toen dat niet lukte zouden er speciale afspraken gemaakt zijn met de bonden, maar uiteindelijk kwam het er op neer dat hij het gewoon niet kan betalen. En mocht ik er werk van maken, rest hem niets dan de stekker eruit te trekken, dus failliet te gaan en dan zouden door mijn schuld alle werknemers op straat komen te staan… Ik werd uitgemaakt voor iemand die ‘het eigen nest bevuilt’, en opeens ben ik ook niet meer geschikt voor een vervolgopleiding die mij in beginsel al was toegekend. Een OR is er niet, dus daar kan ik niet naar toe. En inderdaad, collega's zijn over het algemeen te bang voor hun baan om zich te laten horen. Daarom heb ik een afspraak met de vakbond gemaakt, want dit is te gek voor woorden. Werkgever biedt bij de aanbesteding de laagste prijs en wordt dus ook gegund, maar dat kan alleen omdat hij niet conform de CAO betaalt. Daarmee prijst hij (meer) bonafide instellingen natuurlijk uit de markt.

  • Hanneke1974

    Deels ligt de schuld ook bij de gemeentes. Zij hanteren tarieven waarvan cao-lonen niet betaalt kunnen worden.

  • Sihirci

    De gemeente hoeft de cao vvt niet na te leven, onze werkgevers moeten die cao opvolgen en zij bieden het werk aan tegen die lage tarieven.

  • joke

    Gieneke geeft aan bij een thuiszorgorganisatie te werken die de cao niet naleeft. Welke functie je ook hebt, als een thuiszorgorganisatie je werkgever is heeft deze de cao na te leven. Absoluut onproffesioneel van de werkgever om het niet kunnen naleven van de cao op het bordje van de werknemer neer te leggen, en ook nog een schuldgevoel aan te praten. Heel goed dat gieneke dit gewoon gaat voorleggen bij de vakbond. Het moet maar eens afgelopen zijn met zulke instellingen die over de rug van medewerkers allerlei constructies bedenken om aanbestedingen binnen te krijgen. Werkgelegenheid behouden is belangrijk maar niet ten koste van alles, en uiteindelijk zijn mederwerkers er op de lange termijn echt niet beter mee af.

  • joke

    sorry onprofessioneel

  • Hanneke1974

    En gemeentes gaan daarmee akkoord terwijl ze weten dat er dan geen lonen volgens cao uitbetaald kunnen worden. Een aantal gemeentes waar wij actief zijn en die dit jaar weer een aanbesteding hebben hebben al aangegeven dat aanbieders niet onder een bepaald bedrag mogen gaan zitten. Het kan dus wel, maar niet alle gemeentes willen het en werken hiermee mee aan misstanden.

  • Hanneke1974

    Helemaal mee eens! En het is helemaal van de zotte dat ze beginnen over dat je een faillissement op je geweten zou hebben als je de bond erop zet (wat vaak gezegd wordt) Recht is recht, krom is krom en als je dat wilt aankaarten is dat je goed recht.

  • Hanneke1974

    Hoezo onproffessioneel? Misstanden laten voortbestaan is pas onproffessioneel.