puinhoop bij tijdelijke klant??????

• zorgmuts

nou ik zie dat niet alleen in de vakantie's hoor gebeurt heel vaak dat clieent klagen over de hulp die ze hebben ,ik vraag de mensen altijd of ze willen dat ik dit ga overleggen met mijn teamleider en zeg ze ook altijd zelf te bellen maar mensen durven niet omdat ze bang zijn dat ze geen hulp meer krijgen,ook kom ik soms huizen die echt smerig zijn ik probeer dit dan toch met de vaste hulp te bespreken zijn ook vaan huizen die al vies waren toen de hulp erin kwam en zie het dan maar weer eens hellemaal schoon te krijgen,en tuurlijk zijn er genoeg hulpen die er te gemakkelijk over denken het zou wel goed zijn als daar meer controle op zou komen ik dacht zelf aan huisbezoeken ,ik heb zelf een keer een situatie mee gemaakt ik moest invallen voor iemand en het was er echt heel smerig de tegels in de wc zaten echt aangekoekt ,ik moet zeggen mevrouw klaagde veel over buikpijn en had veel diaree dus een schoon toilet is zowiezo noodzakelijk het was echt heel erg vies ik ben dit toen wel gaan bespreken met goedkeuring van mevrouw er is toen een huisbezoek geweest en alles is netjes opgelost.maar het blijft lastig

• trudy

Worden er bij jullie blijkbaar als ik dit lees,geen intakes gedaan?

Bij ons zijn ze daar strenger in geworden,klient moet zorgovereenkomst tekenen alvorens de hulp wordt gestart en dit betekent dat de klient zich aan een aantal afspraken moet houden,ook met betrekking tot de hygiene.Als de hulp wordt gestart en gaandeweg blijkt dat klient toch afspraken niet nakomt,dan hebben wij het recht om de hulp te stoppen.

Trudy

• Maia

Blijft altijd moeilijk

Bij ons in het rayon worden intakes gehouden ,maar zolang er door de hulpen alles voor lief word genomen worden bep gevallen ook niet opgelost .

Ik zelf zit ook met een dilemma.

Ik ben van de week uit mijn rol gevallen en heb de klient er op attent gemaakt dat de toestand in zijn huis onverantwoord was.

Even van te voren maakte hij mij duidelijk dat ik zeurde elke week

Nu vertel ik hem inderdaad regelmatig dat de toestand voor hem in dit huis niet gunstig is maar ook niet voor ons

Zonder al te herkenbaar worden geef ik wat vb,rottende kozijnen waarbij ramen zemen wat gevaarlijk word.knallende geiser,loshangende matrialen die niet meer afgedaan worden.en tot slot een lekkend dak

De verhuizing komt er aan maar het jaar is niet bekend.

De manager is van een aantal zaken op de hoogte,maar het moeilijke is de man kan echt niet zonder hulp ,heeft het ook moeilijk met de situatie

Ik heb het hem duidelijk gemaakt dat ik alle reden heb om te klagen en dat hij mij geen verwijten moet maken van zaken daar het voor ons een onhoudbare toestand word.

Ik ga weer een gesprek aan met mijn manager ,maar en dan komt het ,ik wil hem niet in de steek laten

• zorgmuts

bij het eerste huisbezoek worden inderdaad afspraken gemaakt en worden clieenten op de hoogte gebracht van de regels ,ook is er een checklist waaronder ook de huishoudelijkmatrialenlijst dus goeie afspraken maken is wel heel belangrijk dat kan een hoop ellende besparen ,denk dat er inderdaad veel hulpen de fout maken door te accepteren hoe de situatie is ,eigenlijk zouden de teamleiders het eerste huisbezoek moeten doen .om dit soort situaties te voorkomen.

• mariska

ik hoor erg vaak dat mensen klagen als er een andere hulp komt dit heeft zeker een oorzaak en daar moet naar gekeken worden.

maar er zijn ook mensen die proberen om een invalhulp dingen te laten doen die niet afgesproken zijn.

dus wat er ook aan de hand is leg dit bij de eerstverandwoordelijke neer deze kan actie onder nemen en uit zoeken waar het gedrag van de zorgvrager weg komt.

als iedereen zich er gaat mee bemoeien dan blijf je nergen.

• Elly

Ook ik wil hier even op in gaan.

Ik ben een client van de thuiszorg.

Heb sinds lange tijd een vaste hulp voor 3 uur per week.

Sinds 2 maanden is zij weer pleite, eerst ziek melden, en dan haar vakantie er achter aan.

Begin December meld zij zich weer ziek, (haar verjaardag valt in die periode ) en ik mag blij zijn dat zij in Januari weer komt.

Steeds invalhulpen, maar de een is nog erger als de ander.

Licht werk kan ik zelf nog, en dat doe ik ook, ik heb een spierziekte.

Maar als zij iets doet, laat zij alles overhoop liggen, en ruimt niets op, of zet iets terug op zijn plaats.

Ik moet alles opruimen.

Stofzuigen, is recht toe recht aan, nergens achter de deuren, of randen, of onder iets zuigen enz….

Trap, nee hoor, word één keer per jaar maar gedaan, maar ze doet het nooit uit zich zelf.

Ik heb één keer een Surinaamse vrouw hier gehad, jeetje, wat werd de keukendeur en omlijsting en de ramen schoon, ook heeft zij de buitenboel ( balkon) gedaan.

Het blinkt nu nog.

Mijn hulp is extreem dik, misschien kan zij het gewoon niet aan, maar zoek dan ander werk.

Zij is van 9 tot 12 uur hier.

Zij zit tot 10 uur op haar kont, gaat dan even wat doen met de franse slag, is weer moe en gaat ijskoud gewoon weer zitten.

Van de 3 uurtjes, doet zij er mischien een uurtje van.

Sorry van mijn klagen, maar ik heb steeds invalhulp gehad de afgelopen twee maanden, en alleen met die ene vrouw ging het prima, de andere kwamen of niet opdagen, of gooide er met hun pet naar.

Maar betalen moet ik wel dus, al is het een mininum bijdrage.

Ik moet er bij zeggen, het is een aardige meid mijn vaste hulp, maar mijn huis vervuild vreselijk.

Maar als je een raam lapt, dat hoort de omlijsting daar ook bij, maar nee hoor, resultaat een goor gezicht van kunstofkozijnen, met vuil tussen de randen, dit is maar een klein voorbeeld, achter deuren word nooit gezogen, de stof lag er laatst een centimeter dik, overal ligt stof, en dat is voor mijn longenemfyseem ook weer niet goed.

Ik heb zovaak al gezegt, al doe je de hele morgen over het stofzuigen, als je het maar goed doet, maar ook dat is teveel gevraagt.

Maar ik ben huiverig voor een ander, omdat ik niet weet of het klikt, is ook erg belangrijk.

Wat kan ik hieraan doen?

Groetje Elly.

• Elly

Auteur: Elly (—.a2000.nl)

Datum: 25-08-2004 13:59

Ook ik wil hier even op in gaan.

Ik ben een client van de thuiszorg.

Heb sinds lange tijd een vaste hulp voor 3 uur per week.

Sinds 2 maanden is zij weer pleite, eerst ziek melden, en dan haar vakantie er achter aan.

Begin December meld zij zich weer ziek, (haar verjaardag valt in die periode ) en ik mag blij zijn dat zij in Januari weer komt.

Steeds invalhulpen, maar de een is nog erger als de ander.

Licht werk kan ik zelf nog, en dat doe ik ook, ik heb een spierziekte.

Maar als zij iets doet, laat zij alles overhoop liggen, en ruimt niets op, of zet iets terug op zijn plaats.

Ik moet alles opruimen.

Stofzuigen, is recht toe recht aan, nergens achter de deuren, of randen, of onder iets zuigen enz….

Trap, nee hoor, word één keer per jaar maar gedaan, maar ze doet het nooit uit zich zelf.

Ik heb één keer een Surinaamse vrouw hier gehad, jeetje, wat werd de keukendeur en omlijsting en de ramen schoon, ook heeft zij de buitenboel ( balkon) gedaan.

Het blinkt nu nog.

Mijn hulp is extreem dik, misschien kan zij het gewoon niet aan, maar zoek dan ander werk.

Zij is van 9 tot 12 uur hier.

Zij zit tot 10 uur op haar kont, gaat dan even wat doen met de franse slag, is weer moe en gaat ijskoud gewoon weer zitten.

Van de 3 uurtjes, doet zij er mischien een uurtje van.

Sorry van mijn klagen, maar ik heb steeds invalhulp gehad de afgelopen twee maanden, en alleen met die ene vrouw ging het prima, de andere kwamen of niet opdagen, of gooide er met hun pet naar.

Maar betalen moet ik wel dus, al is het een mininum bijdrage.

Ik moet er bij zeggen, het is een aardige meid mijn vaste hulp, maar mijn huis vervuild vreselijk.

Maar als je een raam lapt, dat hoort de omlijsting daar ook bij, maar nee hoor, resultaat een goor gezicht van kunstofkozijnen, met vuil tussen de randen, dit is maar een klein voorbeeld, achter deuren word nooit gezogen, de stof lag er laatst een centimeter dik, overal ligt stof, en dat is voor mijn longenemfyseem ook weer niet goed.

Ik heb zovaak al gezegt, al doe je de hele morgen over het stofzuigen, als je het maar goed doet, maar ook dat is teveel gevraagt.

Maar ik ben huiverig voor een ander, omdat ik niet weet of het klikt, is ook erg belangrijk.

Wat kan ik hieraan doen?

Groetje Elly.

• Tineke

Dag,

Wat een vervelend verhaal.De thuiszorgorganisatie heeft vlgs mij altijd! een

klachtenformulier in het dossier of boekje dat u gekregen heeft.En anders

kunt u het aanvragen.Vaak wordt wel gezegd,praat erover met de hulp en als

het dan niet lukt de organisatie bellen.

Bij ons krijgen we een soort cursus,over houdingen enz,ook krijgen we dan

een map waar precies in staat,wat bijv bij een wekelijkse beurt hoort (Ook zit er in

het dossier bij de cliënt bij ons een frequentietakenplan voor extra werk en de wekelijkse beurt).Ik vind het ook oncollegiaal gewoon en bij het brutale af!

Aan het begin gewoon goede afspraken maken is gewoon het beste,volgens mij.

Soms klikt het heel goed en dan wordt het te gezellig ofzo,is mijn idee.

Mijn ervaring is sinds de eigen bijdrage,dat mensen juist erop letten dat de tijd goed besteed wordt,en dat sommigen flink wat klusjes voor je in petto hebben.

Soms moet je dan in 2 uur heel wat doen,wat anders in 3 u gedaan werd.

Dat is de andere kant weer,maar er moet gewoon openheid komen,vind ik tussen client en medewerker.Anders blijft de situatie maar bestaan.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die een hulp vragen de vloer op de knieën

te wrijven,of de caravan helemaal schoon te laten maken,van boven tot onder,echt waar! Maar toch wordt ons gevraagd cliëntgericht te werken,nu met de eigen bijdrage,want anders lopen de mensen weg.Groetjes,Tineke.

• Elly

Hallo Tineke.

Zo ben ik gelukkig niet, ik vraag nooit extreme klusjes.( zou ik niet eens durven)

Maar achter een relaxstoel zuigen waar dik de stof ligt is er ook niet bij.

Doe één ding wekelijks goed, en de week erop een ander ding, maar zij zuigt een beetje, en de wc word met een grote sloot bleek besproeid en klaar is zij.

De vloer in het toilet, word nooit even gedweild.

In de keuken is maar een klein stukje zeil vrij, er ligt een loper, maar ook daar word niet even gedweild, want dan moet zij wat opzij zetten, en bukken, en dat is te veel werk.

Ramen aan buitenzijde worden gedaan door een glazenwasser, alleen de balkondeuren vallen onder het werk.

Er staat duidelijk in de status, voor het zware werk aangekruist.

Er moet een oplossing komen, want dit word steeds meer ergenis, maar vooral vervuiling, en daar bedank ik voor.

Groetje Elly.

• maia

Werken op de knieen ,caravan schoonmaken dat hoeft natuurlijk niet.

Maar er moet wel gewerkt worden .dat zou wat zijn .Als ik U was zou ik een gesprek aanvragen met de des betreffende manager van u hulp

En anders als u iemand parteculier vind eventueel een persoons gebonden budget aanvragen.

mvg maia