Tineke schreef:
>
> Voor Natasja; ik vind ook dat je veel zelf moet
> ‘uitvinden’als medewerker.Als een cliënt net de schouder
> heeft gebroken en het Rio komt voor een gesprek,dan is het
> gewoon niet duidelijk wat degene over 5 weken weer kan.Je
> moet regelmatig om de tafel met de cliënt om het in goede
> banen te leiden.Maar dat zit bij jou vast wel goed…
> jammer hè dat de thuiszorg zo'n slechte naam krijgt,door
> bepaalde collega's die de kantjes eraf lopen.Groetjes,Tineke.
Tsja, kwam het Rio maar bij alle clienten over de vloer, maar er wordt ontzettend veel telefonisch gedaan, waardoor de situatie ook voor hen niet duidelijk is. Ik heb het dan niet over het genezingsproces, want dat is persoonafhankelijk. Maar het gebeurt heel veel dat clienten ook ADL nodig hebben en er alleen HDL geindiceerd is.
Ik moet zeggen dat het bij ons in de teams geweldig gaat allemaal. Het heeft natuurlijk even geduurt en het is met vallen en opstaan gegaan, maar wij hebben wekelijks overleg met het team, eventueel met iemand van de wijkverpleging erbij en sinds een jaartje bespreken we ook echt de situaties bij clienten. Ook de clienten hebben hieraan moeten wennen, maar iedereen weet dat alles binnen de organisatie blijft. Zoals het “vroeger” ging kan het echt niet meer. Iedereen (ook de invalkrachten) vult nu de dossiers op kantoor en bij de client in en dus weten ook de invalkrachten precies wat er speelt en wat de gang van zaken is. Maar het heeft echt enige moeite gekost om iedereen zover te krijgen. De origanisatie heeft nu ook een cursus over hoe we moeten handelen en wat er in de dossiers hoort te staan en sinds iedereen die voorlichting heeft gehad loopt het op rolletjes.
Sinds we zo werken is ook iedereen echt verantwoordelijk voor zijn eigen clienten. Gaat er dus wat mis (lees: komen er klachten) dan wordt de desbetreffende verantwoordelijke daarop aangesproken in het teamoverleg. Het klink hard, maar als je op je fouten gewezen wordt waar Jan en alleman bij is kijk je de volgende keer wel uit! In het begin vonden we het allemaal kinderachtig, maar nu blijkt het wel te werken.