puinhoop bij tijdelijke klant??????

• Natasja

Tineke schreef:

>

> Voor Natasja; ik vind ook dat je veel zelf moet

> ‘uitvinden’als medewerker.Als een cliënt net de schouder

> heeft gebroken en het Rio komt voor een gesprek,dan is het

> gewoon niet duidelijk wat degene over 5 weken weer kan.Je

> moet regelmatig om de tafel met de cliënt om het in goede

> banen te leiden.Maar dat zit bij jou vast wel goed…

> jammer hè dat de thuiszorg zo'n slechte naam krijgt,door

> bepaalde collega's die de kantjes eraf lopen.Groetjes,Tineke.

Tsja, kwam het Rio maar bij alle clienten over de vloer, maar er wordt ontzettend veel telefonisch gedaan, waardoor de situatie ook voor hen niet duidelijk is. Ik heb het dan niet over het genezingsproces, want dat is persoonafhankelijk. Maar het gebeurt heel veel dat clienten ook ADL nodig hebben en er alleen HDL geindiceerd is.

Ik moet zeggen dat het bij ons in de teams geweldig gaat allemaal. Het heeft natuurlijk even geduurt en het is met vallen en opstaan gegaan, maar wij hebben wekelijks overleg met het team, eventueel met iemand van de wijkverpleging erbij en sinds een jaartje bespreken we ook echt de situaties bij clienten. Ook de clienten hebben hieraan moeten wennen, maar iedereen weet dat alles binnen de organisatie blijft. Zoals het “vroeger” ging kan het echt niet meer. Iedereen (ook de invalkrachten) vult nu de dossiers op kantoor en bij de client in en dus weten ook de invalkrachten precies wat er speelt en wat de gang van zaken is. Maar het heeft echt enige moeite gekost om iedereen zover te krijgen. De origanisatie heeft nu ook een cursus over hoe we moeten handelen en wat er in de dossiers hoort te staan en sinds iedereen die voorlichting heeft gehad loopt het op rolletjes.

Sinds we zo werken is ook iedereen echt verantwoordelijk voor zijn eigen clienten. Gaat er dus wat mis (lees: komen er klachten) dan wordt de desbetreffende verantwoordelijke daarop aangesproken in het teamoverleg. Het klink hard, maar als je op je fouten gewezen wordt waar Jan en alleman bij is kijk je de volgende keer wel uit! In het begin vonden we het allemaal kinderachtig, maar nu blijkt het wel te werken.

• Tineke

Dat loopt goed bij jullie,zo te horen.

Bij ons gaat er wel van alles veranderen en hopelijk ook verbeteren.

Dus bij jullie hoor je waar alle collega's bij zijn,wat voor fouten je hebt gemaakt.

Het lijkt me niet altijd prettig!Bij ons wordt dat door de manager gedaan.

Hoe gaat dat dan:Truus,je cliënt heeft geklaagd dat je de spinnewebben nooit weg haalt.In het vervolg graag ook even naar boven kijken!?

Of gaat het meer over dossiers bijhouden enzo.

Groetjes,Tineke.

• Natasja

Tineke schreef:

>

> Hoe gaat dat dan:Truus,je cliënt heeft geklaagd dat je de

> spinnewebben nooit weg haalt.In het vervolg graag ook even

> naar boven kijken!?

Zo gaat dat inderdaad letterlijk. Het gaat niet zozeer over iemand op z'n fouten wijzen, het is meer omdat dingen voor jou heel normaal kunnen zijn die voor een ander niet normaal zijn. Zo leer je van elkaar, maar zo leer je ook (vooral) dat het in elk huishouden anders gaat. Ookal werken we allemaal individueel, je mag nooit vergeten dat er een ander in moet vallen als je vrij/ziek bent en er dus één lijn in een team getrokken moet worden.

Bij onz werkt het op dit moment prima, maar zoals ik al eerder schreef, dat heeft even wat tijd gekost. Als er zo'n klacht over spimmewebben is zien we dat ook niet als iets negatiefs, maar als opbouwende kritiek. Nou schijnt het wel zo te zijn dat vooral vrouwen het zich erg aantrekken dat ze op “fouten” gewezen worden, maar als je een hecht team hebt en alles openlijk besproken kan worden (ook de positieve dingen die gebeuren) dan werkt dat heel prettig en we voelen ons allemaal bij deze manier van werken op ons gemak.

• Tineke

Het is wel goed dat je ook positieve dingen hoort…

Ik moest even aan de Aldi denken,al eens gelezen dat ze daar de fouten van

de medewerkers op een groot bord zetten en hoe snel ze zijn enz.

Dat lijkt me alleen een grote concurrentiestrijd opleveren,het wordt er niet gezelliger op…maar of dat in werkelijkheid ook zo is,dat weet ik niet.Waarschijnlijk moet je er gewoon aan wennen,iets te horen over je werk via iemand anders met de hele groep erbij.Het is gewoon een leerproces denk ik,en natuurlijk hoef je niet overspannen te worden als je hoort dat je een paar spinnewebben hebt laten hangen.Want ja we weten wel dat dat wel eens gebeurt als we invallen,en dan zien we ook wel eens spinnewebben van jaren,hè?En anders verandert er nooit wat,dat is ook zo!De cliënten moeten dan ook van zich laten horen.Vaak klagen zij alleen tegen de invallende medewerker,die hen wel goed bevalt,over de collega die dan met vakantie is en na de vakantie gaat 't weer gewoon door.Als ik dan op de teamvergadering ben en die collega zie,denk ik er toch aan,wat die cliënt over haar zei,je vormt je toch een beetje een mening over diegene…en daar wordt het ook niet gezelliger van!Het is nog een hele discussie geworden,erg leuk,groeten,Tineke.