puinhoop bij tijdelijke klant??????

• Natasja

U schrijft dat u de afgelopen 2 maanden steeds invalhulpen heeft gehad die niet voldoende functioneerden, op één na.

Twee maanden, dat is 8 weken, dus 8 hulpen, waarvan er maar één voldeed?Dan vraag ik me toch af of u zelf niet te kritisch bent.

Ik werk zelf FULLTIME als A helpende en ik kan u verzekeren dat ik me echt goed aan schema's moet houden anders heb ik zelf na een maand thuiszorg nodig. Veel mensen begrijpen niet dat wij in meerdere huishoudens hulp bieden. Als het (hier aan de kust) heeft gestormt wil iedereen de ramen gezeemd hebben. Maar als ik 2 tot 3x per dag alle ramen van een woning moet zemen is dat niet vol te houden. Ik heb dan ook bij alle clienten strakke schema's. Eens in de 6 weken heeft alles een beurt gehad (ook de gang, ook onder stoelen, banken en tafels gezogen enz.)

Ik heb zelf 2 clienten die er zelf ook heel andere schema's op na hielden en dat ook van mij verwachtten. Ik ben met die clienten om de tafel gaan zitten, heb uitgelegt waarom ik zo moet werken en de schema's aangepast op hun wensen. Maar nu de schema's vaststaan wordt daar ook niet vanaf geweken. Ik doe altijd eerst de zogemaande dagelijkse beurten en dat is zo ingeplant dat ik altijd tijd heb voor één ding extra. Ik werk in seniorenwoningen maar kom ook bij een gezin met kinderen.

Heeft u het er wel eens met uw hulp over gehad? Of met de verantwoordelijke?

En als er uit zo'n gesprek niets komt zou ik als ik u was eens informeren naar een persoons gebonden budget. Dan kunt u zelf hulp inhuren die aan uw eisen voldoet en volgens u eisen werkt.

• Elly

Dat is het juist nu Natasja, ik stel geen eisen, ik vraag het fatsoenlijk.

Hier in de grote stad, zijn veel vakantie krachten van uitzendbureaus bezig.

Of ze zijn nieuw, of hebben gewoon geen zin, of geven er gewoon een draai aan.

Het is wat ik hierboven ook al heb geschreven.

Het eerste wat ik vraag, wil je a.u.b. stofzuigen, en meestal het toilet.

Maar zij gaan de afwas doen, een paar kopjes maar, daar doen ze ongevraagt, juist heel lang over.

Heeft helemaal niet nodig, doe ik zelf.

De laatste die ik had was een turkse man, die was ook niet vooruit te branden, er kwam ook niets uit zijn handen, fladderde een beetje met de stofzuiger en klaar was hij en ging zitten.

Mijn zoon was gekomen, en meneer bleef gewoon bij ons privé gesprek zitten, heb om 11.30.uur gezegt ga maar achter je loon aan, was blij dat hij weg was.

Nee Natasja, ik vind het heerlijk juist, als een hulp zelfstandig werkt, en zelf haar werk indeelt.

Waren ze maar zoals jou, dan zou je mij niet horen.

Ik ben gemakkelijk, te gemakkelijk juist, en dat is mijn fout.

Ik kan niets eisen, alleen vragen, maar wat als het met de franse slag gedaan word, en ze na 10 minuten al klaar zijn met grondig zuigen?

Recht toe, recht aan, er word niets opzij gezet nog verschoven.

Binnenramen zijn al ruim 2 maanden niet gelapt.

In de keuken word alles steeds vetter, de verwarmingsleidingen bovenin, daar kleef je gewoon aan vast.

Hoe en wat kan ik met dat PGB, ik betaal nu het mininum bedrag, ik weet niet hoe dit werkt.

Groetje Elly

• Elly

Nog even dit Natasja, ik zou hulp krijgen, maar dan kwam er niemand in die periode van 8 weken opdagen, is een stuk of 3 X gebeurd.

Zonder een berichtje lieten zij gewoon verstek gaan.

Behalve de betaling, daar zijn ze wel stipt mee, want ook als ik geen hulp krijg moet ik toch het mininum bedrag betalen.

• Natasja

Erg jammer dat het zo gaat bij u.

Maar wat ik uit uw verhaal niet kan opmaken: Is er contact geweest met de leidinggevende?

Ook bij ons zijn er uitzendkrachten/vakantiekrachten aan het werk geweest en ook bij ons zijn er wel eens van deze uitschieters, maar onze teammanager speelt daar goed op in. Nou is het wel zo dat onze clienten weten dat als ze een klacht indienen die ook onderzocht wordt. Er wordt ook altijd gevraagd het eerst telefonisch te melden of via de vaste hulp en als er dan geen goede oplossing uit komt het dan pas via het formulier te melden. Dat werkt beter dan direct via het formulier is onze ervaring omdat clienten bang zijn dat als ze het formulier invullen, ze zonder hulp komen te zitten. Wat natuurlijk niet zo is.

Ik heb zelf weinig te maken met het PGB, maar er is een website met alle informatie:

http://www.pgb.nl

Misschien heeft u hier wat aan.

• Elly

Heb geprobeert contact te krijgen, terug bellen is er niet bij, of dan is zij er weer niet, en ga zo maar door.

Er is nu weer een nieuw contactpersoon die er over gaat

Maar ik geef het niet op, groetje Elly.

• Tineke

Gewoon voor je recht opkomen,Elly,wat Natasja schrijft daar sta ik helemaal achter,

ik werk ook altijd met schema's.Het is heel hard werken,zelf werk ik ongeveer 16 uur,maar ik heb respect voor degenen die dit werk meer dan 30 uur per week doen!

Dat zou ik zelf niet kunnen,denk ik.

Je moet wel met schema's werken want anders zit je zo met een schouderblessure ofzo in de ziektewet.

Ook wat je vertelde over een medewerker,die gewoon bij de visite bij blijft zitten…

Ik denk dat de uitzendkrachten gewoon niet goed weten wat de goede gang van zaken is,hebben geen cursus gehad enz.

Ik denk dat je gewoon als de invalkracht binnenkomt al,goed moet zeggen waarom je hulp nodig hebt en de taken op een briefje zetten ofzo,dat is toch prima?

Cliënten vinden het vaak moeilijk dit te doen,dat maak ik wel vaak mee.Ieder huishouden is weer anders,de ene cliënt kan dit nog zelf en de ander dat,daarom is werken volgens takenplan niet altijd precies aan de orde.Dat verschilt nogal.

Een goede communicatie is zo belangrijk,volgens mij ben je gewoon veel te aardig! Gewoon aardig blijven maar wel voor je recht opkomen,groetjes,Tineke.

• Natasja

Ik vind de indicatie (waar het takenplan op afgestemd wordt) vaak al niet echt duidelijk.

Voorbeeld:

Client, 45 jaar, rechtshandig, rechterschouder gebroken.

In de indicatie staat dat ze wekelijk 2.0 - 3.9 uur hulp moet hebben. Omdat deze Mw. maar voor een kortere periode hulp moet hebben en de zorg geleidelijk aan afgebouwd wordt hebben ze voor het gemak de taken maar even telefonisch afgesproken. De papierwinkel loopt dan weer eens achter en ik werk al een maand bij deze Mw. voordat de indicatie bij haar terecht komt en we kunnen lezen wat de taken precies (zouden moeten) inhouden.

En die taken waren: kasten schoonmaken!

Verder werd er over niets gesproken. Gelukkig had ik met Mw. al een plan opgestart en deden we dus veel meer samen dan er omschreven was, maar als ik kwaad voor kwaad wil en er met de pet naar wil gooien kan dat dus, omdat ik kan terugvallen op zo'n wazig takenplan. Ik zou keihard kunnen zeggen: kijk eens…dat hoort niet bij mijn taken!

Tegenwoordig lees ik dus wel de indicatie door voordat ik naar een nieuwe client ga, informeer eventueel bij de wijkverpleegkundige, maar ik doe niets met het takenplan voordat ik bij de client geweest ben en met eigen ogen heb kunnen aanschouwen hoe het huishouden daar draait. Want het valt me ook steeds meer op dat we de clienten moeten stimulleren dingen zelf te doen, maar zoals het in de indicatie omschreven staat zouden we alles moeten overnemen.

• Elly

Dat is ook het geval Tineke, ik kan niet commanderen, ik vraag het, van wil of kan je dit of dat doen.

Mijn eigen hulp is er weer, en die ging gelijk weer zitten, toen heb ik haar tijdens de koffie, mijn vragen over het werk voor gelegd.

Vond zij niet leuk, maar daar is zij voor, anders had ik geen hulp nodig.

Nu moet ik wel volhouden, want de vorige keer nam zij er ook een loopje mee na een paar weken.

Zij ging nu na een kwartier van schrik aan het werk, ja dit is zij niet gewend van mij.

Ach pauzes heeft zij genoeg, die neemt zij gewoon, en ik zeg daar niets van, dus ik ben heus geen slavendrijver.

• Natasja

Nou succes ermee en wel volhouden hoor!

• Tineke

Hallo Elly,

Ik bedacht vandaag nog,dat we als team een tijdje geleden een keer hoorden dat we als we 2 u bij een cliënt werken,een snel kwartiertje pauze mogen hebben,want

het was gebleken dat er medewerkers een half uur gingen zitten en er was over geklaagd.Als je als cliënt 11euro per uur eigen bijdrage betaald…

Het lijkt me best moeilijk om nu alles weer naar je hand te zetten,nu je vaste hulp er weer is,maar toch maar doen.Zachte heelmeesters…knipoog.

En anders een gesprek met manager of hoofdwijkverpleegkundige dat het uit de hand is gelopen en dat het tijd is voor een andere vaste hulp.Ik wens je ook succes!

Voor Natasja; ik vind ook dat je veel zelf moet ‘uitvinden’als medewerker.Als een cliënt net de schouder heeft gebroken en het Rio komt voor een gesprek,dan is het gewoon niet duidelijk wat degene over 5 weken weer kan.Je moet regelmatig om de tafel met de cliënt om het in goede banen te leiden.Maar dat zit bij jou vast wel goed…

jammer hè dat de thuiszorg zo'n slechte naam krijgt,door bepaalde collega's die de kantjes eraf lopen.Groetjes,Tineke.