Alphahulp ook aan bureau betalen?

• Sd

Goedemiddag,

Graag hoor ik jullie reactie of tips over het onderstaande.

Een kennis van mij is alphahulp en vertelde mij dat het salaris nu 12 euro per uur is geworden.

Omdat ik er misschien ook interesse in heb, heb ik wat informatie opgevraagd bij een bureau. Bij dit bureau moet je als alphahulp een vergoeding aan het bureau betalen, een paar euro. (het is niet eenmalig, je moet het steeds betalen, omdat ze zeggen goed te bemiddelen).

Is dit normaal? Is dit bij alle bureaus hetzelfde?

Ze adviseren je ook te verzekeren, hebben jullie dat gedaan?

Bedankt voor jullie reactie!!

• joke

In wat is hun bemiddeling dan beter dan andere bureau s ? Ik denk dat dit slimme lieden zijn die een graantje willen meepikken. Ik heb even op een site van een thuiszorg instelling gekeken waar men al jaren alfha medewerkers bemiddeld, zij bieden bij een leeftijd vanaf 23 een uurloon van 12.20, vrijwillig verzekeren voor ziektekosten ed, je salaris wordt uitbetaald door de instelling zelf, dus geen geleur om je geld bij de klant (dit is natuurlijk niet bij elke thuiszorg instelling). Ik zou in ieder geval geen geld voor bemiddeling betalen terwijl er genoeg thuiszorg instellingen zijn die dit gratis doen en dit al vele jaren.

• Babs

Het uurloon ligt inderdaad wat hoger. Ik geloof op dit moment 12,52. Wel is het verstandig om van dit uurloon ongeveer 3 euro per uur op zij te zetten voor vakantiegeld en pensioen en natuurlijk de belasting die je een aanslag stuurt na een jaar. Alles zit nl al bij het loon in. En alles moet je ook zelf regelen. Voor de bemiddeling hoef je bij een goed bureau geen kosten te betalen. Zij regelen wel de adressen voor je. Ben of wordt je ziek dan heb je helaas geen inkomsten en ook bij vakantie niet.

• Babs

Even een vraagje verzekeren voor wat. Je bent namelijk al verzekerd voor ziektekosten dus dat hoeft toch niet. Iedereen is zelf al verzekerd. Dus waarom extra

• Sd

Babs en Joke, bedankt voor jullie snelle reacties.

Bij verzekeringen dacht ik aan: dat ik bijvoorbeeld een kristallen vaas bij iemand laat vallen :) Of valt dit gewoon onder mijn aansprakelijkheidsverzekering die ik standaard al heb.

Zoals bij bijvoorbeeld een krantenwijk, dan is het bedrijf waar je de krant voor loopt aansprakelijk als ik per ongeluk een tuinhekje stuk maak.

?

• joke

Ik heb nog even gekeken, vrijwillig kun je je verzekeren via het uwv voor ww zw en wia, je hebt recht op zwangerschapsverlof voor 16 weken dit moet je wel zelf aanvragen via het uwv. Voor ziektekosten moet je 4,4% betalen dit int de belastingdienst. Voor schade bij een client dit zou je moeten navragen, ik weet wel dat de client bij normale thuiszorg hulp een eigen risico draagt, en dat de instelling voor hogere bedragen een verzekering heeft, hoe dit voor alfha hulpen geregeld is weet ik niet.

• Rutger

Beste Sd,

Als je als Alphahulp (zelfstandige) gaat werken, is het verstandig om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Je eigen WA verzekering kan moeilijk doen, als je bij de uitoefening van je beroep schade maakt. Dit is dan niet prive, maar zakelijk, dus met een grotere kans op schade.

Waarom als Alphahulp werken en niet als Thuishulp? Als Thuishulp ben je in dienst van de zorginstelling en regelen zij ook de belasting, pensioenpremie e.d. Je uurloon lijkt misschien lager, maar wat denk je dat er netto overblijft van 12 euro per uur?

• maia

Op dit moment worden er in deze regio voornamelijk alpha indicaties gegeven Rutger en is er een stop op thuiszorg a hulpen aannemen

Onze instelling is daar ook al een tijd geleden mee begonnen om het financele plaatje rond te krijgen dus zoveel %alpha en zoveel %thuiszorghulpen

Nu de WMO er is worden vele indicaties indien mogelijk opgevuld met alphahulpen

Tot op heden zijn er nog geen ontslagen gevallen onder de thuiszorg medewerkers

van ons rayon

Mevr kan het natuurlijk altijd proberen echter hier kom je niet zo snel meer aan de bak ,wel als alpha

• marga

bij mij beter weten in ben je gewoon via de zorginstelling verzekerd, tenminste dat is bij mij wel altijdt wel het geval geweest.als ik bijv. schade aanbreng bij iemand, dan moest ik dat via een speciaal formulier van de zorginstelling invullen…..en die regelde keurig netjes de afhandeling. maar goed, het kan natuurlijk wel veranderd zijn, dat zou je ff na moeten vragen bij de betreffende instantie.en verder neem ik aan dat je nu ook gewoon een ziektekostenverzekering hebt? dat blijft gewoon hetzelfde, je moet alleen via je loon 1 maal per jaar een bijdrage betalen, ik dacht dat dat 4 of 6 % was van je totaal verdiende inkomsten.

• marie

Als Alphahulp ben je in dienst bij de klant.

Dus de zorginstelling bemiddeld alleen maar dat je aangenomen word bij de klant.en soms regelen die ook de betaling door de klant van jou salaris .

Je bent als zelfstandige verantwoordelijk voor de schade die je veroorzaakt .