Wat moet/kan ik doen.

• Cristel

Het vertrouwen wat ik probeerde te hebben in de nieuwe helpster, is geschonden door haar.

Mijn eigen vaste hulp, die ruim 6½ jaar bij mij is geweest, is in haar woonplaats gaan werken.

Ik heb meerdere klachten over de huidige hulp, maar durf nu ik dit onderstaande lees bij het artikel NOODKREET, niets meer te zeggen.

Wij moesten het maar uitpraten, maar er valt niets meer te praten, het was uitgepraat.

En achter mijn rug om, gaat zij daarna d'r eigen nogeens beklagen bij de thuiszorg.

Ik vraag alleen of er normaal schoongemaakt word bij mij, meer niet.

De wolken stof liggen al weken onder mijn bed.

Laat ze ook rustig werken, en vertrouw erop dat het goed gedaan word, maar niets is minder waar, ik word gewoon in de maling genomen, inplaats van 3 uur, heb ik door haar telaat komen maar 2½ uur nog.

De hulp is speciaal voor het zware werk, maar weigert dit regelmatig, of gaat zich stiekem beklagen.

De opdrachten staan duidelijk in het logboek vermeld

Wat moet of kan ik doen, dat ik ook niet zonder hulp kom te zitten?

• planner

U moet direct een gesprek eisen met de betreffende manager van de instelling die u de zorg levert en een andere hulp eisen, er zijn genoeg zorgaanbieders die het van ze overnemen

U laat u zelf in een hoek drukken, afspraken worden niet nagekomen, waar u naar neem ik aan wel voor getekend heeft

Volgens de wet heeft u rechten en plichten, plicht van betalen en info verstrekken maar ook het recht dat de zorg geleverd wordt naar afspraak

Onderneem stappen , u kunt ook een officiele klacht indienen bij de organisatie, en hier kunnen ze niet om heen, dit gaat naar de hoogste manager/directeur en geschillencommissie

Zet hem op denk aan uzelf

• Cristel

Ik werd vorige week al opgebelt, en op hoge toon werd mij verteld, dat de hulp dingen niet hoefde te doen.

Ik heb een spierziekte, en heb dus hulp nodig.

Het werk staat ook duidelijk vermeld in het logboek.

Ik val nu on de DMO meen ik, en Amsterdam thuiszorg levert dit personeel.

Is er in Amsterdam eigenlijk wel concurentie?

Ik zat al aan een PGB te denken, maar kan dat niet aan met al die betalingen en overzichten, want anders kon ik gewoon een schoonmaakster nemen, die wel bereid is om te WERKEN.

Ik ben ook niet zo jong meer, dus begrijp dat ik bang ben, en in feite in het verdom hoekje gedrukt word door dit soort mensen.

Heb al sinds 99 hulp, er is in al die tijd, eenmaal iemand hier geweest, om met mij alles te bespreken wat er gedaan moest worden, verder heb ik nooit meer iemand gezien, alleen telefonisch contact.

Wie kan ik het beste rechtsstreeks benaderen, als ik bel, krijg ik de planning, en weet niet naar wie ik dan moet vragen.

• Carolien

Beste Cristel,

Ik herken jouw probleem perfect. Ik heb al 10 jaar thuiszorg en zo af en toe krijg je een hulp toegewezen die de kanten er vanaf loopt, die te laat komt en die er bij de organisatie nog mee lijkt weg te komen ook.

Aangezien je al geprobeerd hebt om te klagen via de planning kun je het nu beter een treetje hoger gaan zoeken. Je kunt vragen om een gesprek met de zorgcoordinator waar jij onder valt (voor zover die er is) en een andere optie is een gesprek aangaan met de klachtencoordinator.

Je hoeft het absoluut niet te pikken dat de hulp minder werkt dan de uren die zijn afgesproken. Spreek de hulp maar ook de organisatie daar ook op aan. Ongeacht of een hulp vast of tijdelijk is, de hulp dient de noodzakelijke zorg te geven en dus die taken uit te voeren. In de indicatie staat precies welke werkzaamheden de hulp uit moet voeren en weigering om die taken uit te voeren houdt in dat de thuiszorgorganisatie in gebreken blijft om jou de zorg te geven die ze toegezegd hebben jou te geven toen je als client verbonden aan de thuiszorgorganisatie werd.

Laat het er niet bij zitten ! Een vervuild huis geeft heel veel stress en irritatie. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Geef de thuiszorgorganisatie wel de kans om te reageren en het probleem op te lossen, maar langer dan 14 dagen hoef je echt niet te wachten. Als de organisatie na 14 dagen nog niets van zich laat horen of niets aan het probleem doet, stuur dan een aangetekende brief aan de thuiszorgorganisatie waarin je precies uitlegt wat de situatie is. Stuur deze brief dan ook aan de directeur/manager van de organisatie.

Wees duidelijk in je verhaal. Hou je aan de feiten. Maar leg ook uit dat de situatie die de hulp creeert voor jou heel veel extra stress en spanning geeft.

Heel veel succes ! En mocht je nog tegen problemen aanlopen, laat het dan hier weten. Er zijn genoeg mensen die met je mee willen denken om een oplossing voor je probleem te zoeken.

Groetjes

Carolien

• maia

Voor klachten over de hulp moet u bij de zorgmanager zijn een planner heeft daar niets mee te maken

U kunt in u gemeente Amsterdam met welke zorginstellingen zij werken

De gemeente heeft beslist welke instellingen gunnigen kregen

Naar ik mag aannemen zullen dat er meerdere zijn in een grote stad als deze.

U kunt dan via een ander bedrijf een hulp aanvragen

Indien u in staat bent ga dan eens langs of vraag eens informatie op over de WMO via u gemeente die kunnen ook u de adressen geven van de andere instanties waar hun mee in zee zijn gegaan

Verder adviseer ik u om eens contact op te nemen met stichting MEE

die geven u gratis advies,helpen u eventueel met een pgb met andere woorden die helpen u mee met van alles en nog wat

Sterkte en succes

Rest me nog een vraag ,wat mag u hulp niet doen van de thuiszorg

Ik werk ook al jaren voor een instelling en ben daar nieuwsgierig naar

• Rutger

Hoi Christel,

Wat een vervelende berichten. Dit is niet hoe het hoort te gaan. Ik zou zeker in gesprek gaan met de organisatie. Zij zullen toch ook hun medewerker op haar verantwoordelijkheden moeten wijzen. Verder staat het je altijd vrij om naar een andere zorgverlener te vragen. Het gevoel van vertrouwen moet er over en weer zijn. Kennelijk ontbreekt dit ook bij de betrokken zorgverlener. Je hebt best kans dat de organisatie niet goed op de hoogte is van jouw problemen. Maak dit duidelijk en bespreekbaar. Het kan misschien veel onvrede en onduidelijkheden wegnemen.

Een PGB nemen is op zich geen slecht idee. Je hebt dan zelf meer zeggenschap en als je zorg inkoopt bij een organisatie, nemen die vaak een deel van die administratie van je over.

Concurrentie in de regio Amsterdam is er echt wel. Ik weet niet waar je precies woont, maar Rosado Thuiszorg zit ook in een deel van de regio Amsterdam.

Groetjes,

Rutger

• Carolien

http://www.amsterdamthuiszorg.nl/default.asp?cntCat=1&cntID=114

“Als u niet tevreden bent over de zorg praat er dan over met de medewerker of, als u er niet uitkomt, met uw vaste contactpersoon. Als u het niet met elkaar eens wordt, kunt u een schriftelijk een klacht indienen bij de Klachtencommissie van Amsterdam Thuiszorg. Dit kan door middel van het klachtenformulier in het Logboek of via een e-mail naar: klachtencommissie@amsterdamthuiszorg.nl. Vermeld hierin duidelijk uw naam, adres, omschrijving van de klacht en eventueel uw contactpersoon bij Amsterdam Thuiszorg. Er wordt dan zo snel mogelijk contact met u opgenomen.”

• Cristel

Bedankt allemaal voor het mee denken.

Als eerste zal ik even vermelden wat er geweigerd werd.

Ik heb een 3 kamer woning keuken badcel en een balkon, woon helaas wel op 1 hoog nog.

Badcel doe ik zelf na het douchen, en 1 kamer ( rommelkamertje) dit hoeft de hulp ook niet te doen, blijft over huis en slaapkamer en keuken, en balkon.

Trap ramen, en alle zware dingen zijn voor de hulp.

Trap word nooit gedaan dus.

Toilet is 1.10 dus heel klein, maar de vloer is van hout, heb wel nieuw zeil, maar niemand om het te leggen, omdat mijn kinderen ook mijn spierziekte hebben helaas.

Maar het inloopstuk word vuil, en ik vroeg haar, of zij er ajb even een borstel over heen wilde halen, heb ook een schrobber, (hoeft zij niet te bukken) normaal word dat vloertje niet eens gedweild, terwijl er een mop en emmer, of wat ook aanwezig is.

De hulp daagt hoge hakken, en een broek waarin je niet kan bukken.

S'middags ruikt de WC al weer vies, fonteintje word ook nooit gedaan.

Buiten ramen worden gelapt door een glazenwasser, maar die op het balkon niet, die deuren zijn voor de hulp.

Maar de kozijnen en randen worden ook niet schoongemaakt, binnen niet, en buiten ook niet.

Balkonleuning en de tussenschotten hoeven volgens de thuiszorg ook niet gedaan worden door de hulp, al is dit maar 1 X per half jaar.

Ik zei, over het balkon iets, toen zei die van de thuiszorg, dat de hulp geen sopdoekje over de balkon randen mocht doen, ik moest maar een hulp/schoonmaakdienst inroepen.

Voordat deze hier kwam, was er eentje die weigerde de balkondeur van de huiskamer aan de buitenkant te lappen, reden, hij word toch weer vuil.

Ik heb vaak gezegt, al doe je de hele ochtend over het zuigen, hindert niets, als het maar eens grondig gebeurt.

Maar de stof ligt dik onder bed.

Radiators zijn nog nooit even afgenomen met een sopje, en zo kan ik wel door gaan.

En dan krijg je van zo betweter te horen dat IK te secuur ben.

Vergeet dat maar, ik ben erg gemakkelijk, als de hulp haar werk ook goed doet, of zelf uit zichzelf ziet wat er gedaan moet worden, dan verloopt alles veel beter.

Nee, mevr gaat een paar kopjes afwassen, thee maken voor zich zelf, en op haar gat zitten, is niet erg, maar doe wel je werk, dan help je de mensen tenminste

Ik ga morgen bellen, dat deze dame niet welkom meer is, omdat zij het vertrouwen heeft geschonden, wat reeds uitgepraat was door haar en mij, gaat zij dik besmeurd over roddelen.

En dan word ik als cliënt nog eens afgekat door eentje van hun.

Denk dat ik deze week zeker, geen hulp meer krijg, maar is niet erg, als ik maar een fijne zelfstandige hulp er voor terug krijg.

Heb reeds contact met MEE, maar die zegt ook, dat het PGB veel problemen geeft als je niemand hebt die je daarmee helpt.

Wat doe ik fout, zeg het maar, ik weet het niet meer.

• Carolien

Misschien heb je de pech dat je hulpen hebt toegewezen gekregen die niet goed zelfstandig kunnen werken?

Ik denk dat je gewoon zelf wat meer de regie over het huishouden moet gaan voeren. Als je zegt “al doe je de hele ochtend over het zuigen, hindert niets, als het maar eens grondig gebeurt” dan kan dat voor de wat minder welwillende hulp een vrijbrief zijn om de kantjes eraf te lopen.

* Wees duidelijk in wat je tijdens de werktijd van de hulp gedaan wilt hebben. Geef bij aanvang de werkzaamheden op aan de hulp. Natuurlijk wel in redelijkheid, want anders wordt alles te haastig gedaan of voelt de hulp zich te veel onder druk gezet.

* Regel zelf de koffie/thee pauze. Op 3 uur werken heeft de hulp recht op 15 a 20 min. pauze. Door zelf de koffie/thee te zetten en de hulp en zelf het moment van de pauze te bepalen voorkom je dat de hulp te pas en te onpas zelf pauzes gaat inlassen. Bij erg warm weer is het natuurlijk redelijk om wat extra korte pauzes in te lassen.

* stel samen met de vaste hulp een plan op met daarin de zaken die gedaan moeten worden in de komende weken in het huishouden aan extra werkzaamheden.

* Blijf in de buurt waar de hulp aan het werk is. Hou een oogje in het zeil en help waar mogelijk een handje mee of verricht andere werkzaamheden.

* Wil een hulp bepaalde werkzaamheden niet verrichten verwijs dan naar de zorgmap waarin vermeldt staat dat die werkzaamheden wel verricht moeten worden volgens de indicatie.

* wanneer een hulp meer dan 15 minuten te laat is, neem dan contact op met de thuiszorginstelling en informeer of de hulp al onderweg is.

* Wees duidelijk naar de hulp dat de volle tijd gewerkt moet worden, ook wanneer de hulp later is gearriveerd. Je hebt recht op 3 uur zorg en wanneer de hulp later arriveert gaat de begintijd gewoon later in. Jij betaalt tenslotte ook voor de volle 3 uur en daar krijgt de hulp ook voor betaald.

En als laatste, misschien is het handig om eens contact op te nemen met een vrijwilligersorganisatie in jou gemeente die het zeil in de toilet voor je zou kunnen leggen.

• maia

Nou ik kan niks maar ook niets geks vinden

Kijke als men iets niet wil doen om dat het toch weer smerig word dan heb je als hulp het verkeerde vak gekozen,alles word smerig als je het niet poetst

Ik vind vind zo als u het zo beschrijft er zeker niets te klagen valt en je kunt eigenlijk stellen dat er geen werk inzicht is

IK zou eens proberen een anders instelling te benaderen

Succes