zorgmap

  • avatar

    hh1 ik hoefde nooit eerst de badkamer te stofzuigen hoor dat heb ik zo niet geleerd op de A en B opleiding.

    Dus je bent niet de enige als je het niet doet.

  • Hanneke1974

    Bij mij werd het in de A wel geleerd. Deed het thuis ook altijd. Heb heel lang haar, dus dat ligt overal en als ik niet eerst zuig verplaats ik dat alleen maar, verwijderen met dweilen lukt echt niet.

    Houtwerk meenemen is toch ook standaard als je ramen zeemt? Kan me dat niet meer herinneren uit de A opleiding, maar heb dat gewoon altijd gedaan.

  • charlotte

    Wij hebben een cursus gehad en een boek, daarin werd je geleerd hoe je zo efficient mogelijk schoonmaakt, en ook volgens de arbo regels. Ik werk al een jaar of 15 , eerst als alpha en daarna als hh1 en mijn ervaring is om erg precies te werken, dus bij ramen zemen ook het houtwerk, beter te precies als te slordig, clienten stellen dat meestal erg op prijs, ze kunnen het vaak zelf niet meer, en vinden het fijn als je het werk zo goed mogelijk doet.

  • maia

    Juist.

    Tevens zuig je schilfers mee weg.

    Net zo prettig voor je zelf dat is voor mij de voornaamste reden .

    Zo zal ik ook geen teenslippers dragen.

    Ik vind het ronduit smerig om bij het verschonen van een bed andermans haar en huid op mijn voeten laten belanden.

    En het houtwerk meenemen bij het ramen zemen dat zou normaal moeten zijn.

    Ik zou wel als ik hh1 was om eens op te zoeken hoe te handelen als je bij iemand werkt die chemo kuren heeft.

    Belangrijk om dat te weten.

    Succes met je baan

  • maia

    (tu)

  • Sihirci

    Natuurlijk doe je ook het houtwerk als de ramen gewassen worden en maak je ook de hoeken van iedere ruimte goed schoon.

    Mijn cliënten hebben liever dat 1 ding heel grondig en goed wordt gedaan dan dat er tien dingen maar oppervlakkig.

    Douche of badkamer eerst zuigen doe ik ook (Mits de ruimte goed droog is).

    Met een mop werken is vreselijk onhygiënisch, het vuil dat erin komt krijg je er nooit meer uit maar wordt iedere keer opnieuw verspreidt.

    Dweilen doe je in twee stappen, eerst nat en dan met een schoon gespoelde dweil (of dweilsysteem) droog na. (ik zie vaak dat mensen die geïnstrueerd worden even snel in een maal over de vloer gaan met het idee dat de hele vloer met 1 natte lap gedaan kan worden, maar zo neem je geen vuil op je verspreidt het alleen en krijgt een vloer vol strepen. Gebruik voor iedere ruimte een schoon sopje of doe iedere werkdoek meteen na gebruik aan de kant (deze mag dan niet in het schoonmaakwater worden uitgespoeld omdat dit water vies is na een vuile doek uitspoelen) en pak steeds schone doekjes.

    Schrobben doe ik alleen als de vloer sterk vervuild is.

    Als ik tijd heb zal ik de boekwerken een doorspitten en leerzame dingen scannen (of overtypen) en hier delen.

  • marise

    Ook ik stofzuig alles voor ik dweil, óók de badkamer! Een goede regel, die ik zelf hanteer: eerst droog, dan nat!

    En natuurlijk neem je t houtwerk mee..toch raar om dat níet te doen? Gelukkig hebben ze tegenwoordig steeds minder vloerbedekking; dat spul gaat eeuwen mee, en er zit me een stof in, ondanks goed zuigen! Ik ben heel dankbaar voor vinyl en laminaat! Goed en makkelijk schoon te houden! Voor t ramen lappen, houd ik me aan de truc die me moeder me leerde: 1 goede raamwisser en 2 oudere theedoeken, en een drupje afwasmiddel! (eventueel een beetje schoonmaakazijn).

    Daarmee krijg ik ramen en houtwerk blinkend schoon!

  • marise

    En bij de thuiszorg waar ik werkte, hadden we inderdaad ook een zorgmap.Werkt best prettig. helaas heb ik die nu niet meer, niks geen map of papier oid. Nee ook geen controle, ook geen ruggespraak of overleg: best spijtig!! Als een REMI in zorgland!

  • maia

    Misschien ook een tip te gebruiken bij tegelvloeren,ik dweil met een schrobber /luiwagen,

    De haren van de borstel zorgen ervoor dat de dweil op zijn plaats blijft en tevens kan ik indien het een lastige vlek is even schrobben.

    Onlangs een vloerbedekking schoongemaakt waar urine inzat

    Ik was niet van plan om op mijn knieen te zitten in dit soort vuil maar stoorde mij enorm aan de vlekken ,tevens ook veroorzaakt met de rollator.

    Ik heb water en azijn gepakt[gaat de geur ook van weg [de dweil om de borstel geknoopt niet een dikke dweil uiteraard en zo de zaak schoon gekregen.

    Werk je bij iemand waar de tegels in de badkamer erg hoog zitten ,neem dan indien ze het hebben een kleine maat vloerwisser,draai/druk er een zeem of doek in en zo kun je eenvoudig van af de grond de tegels afpoetsen,zo ook hoge bovenlichten/ramen boven deuren.

    Stinkt een koelkast of wat anders enorm leg na schoonmaken er een doek met azijn in ,dan is de geur snel weg.

    Ramen zemen tip.

    Wij werken sinds een aantal jaren met schoon met zorg.

    Dat wil zeggen zo minder mogelijk handelingen verrichten ter voorkoming van gewrichtsklachten,denk aan schouder ,elleboog.

    Als je binnen de ramen zeemt kan dat volstaan met een emmer water wat druppels afwasmiddel of azijn.

    Dit kan alleen als de ramen al een keer goed gedaan zijn dus om bij te houden.

    Dit gaat niet bij flinke rokers en uiteraard buiten ook niet ivm zand en dergelijke.

    Een vileda zeem werkt het beste

    Dit werkt prima,ik zeem even de ramen.

    Emmer water, zeem enkele druppels van het een en in een mum van tijd heb je de ramen gezeemd.

    Ik zeg er eerlijk bij ,de ramen moeten wel schoon zijn,niet vet van de glassex,niet te vuil van rook.

    Zo houd je het ook goed bij,ook bij rokers daar het zo gebeurd is.

    De reden om zo te werken is niet omdat het gemakkelijker is maar om ziekteverzuim te voor komen.

    Op deze manier voorkom je een aantal handelingen en werk je ergonomisch..

    Zo ook de tip over het stofzuigen ,dat heeft buiten het feit dat je het vuil verplaatst ook een ergonomische reden.

    Minder wringen,minder bukken.minder ziekte verzuim.

    En dan nog het thema werken bij bepaalde temperaturen hahaaaaaaaaaaa

  • maia

    Haha heb jij de zelfde moeder?

    Hoe normaal wij dat vinden van het meenemen van het hout ,hoe anders dat het nu gaat blijkbaar.

    Een collega moest een nieuwe hulp inwerken en die vroeg het zelfde,daar moest ik meteen aan denken,

    Wel is het zeer spijtig dat men geen instructies meer krijgt ,zeker daar hbh1 ook meer te maken met ouderen met kanker end