zorgmap

  • Hanneke1974

    Maar hoe doen ze dat dan met een hkz-audit? Dat is het eerste waar bij de audits om gevraagd wordt, de zorgmappen.

    Ook bij een controle laatst door een zorgkantoor werd er bij ons naar hh mappen gevraagd. Hun stelling ewas dat als het bij de basis (hh) al niet goed gaat het bij de pv en vp ook niet goed gaat.

    Moet zeggen dat ik het daar wel mee eens ben.

  • marise

    Weet je dat een beetje doek 8 kanten heeft om mee schoon te maken? Scheelt veel gewring, en zijn mijn handen/armen blij mee! Vouw een beetje grote doek dubbel, en nog eens dubbel. Zo heb je er 4. Na 4 kanten gebruikt te hebben, vouw je je doek open, doe je het zelfde andersom. Dit kan natuurlijk niet bij zeer vuile oppervlakten. Maar het scheelt mij wel veel gespoel en gewring, en het werkt echt!! maar moet je natuurlijk niet van die kleine microvezeldoekjes hebben..

  • marise

    Hanneke, ik werk als alpha, en heb geen zorgmap oid tot mijn beschikking. Ik doe het werk dat client en ik nodig vind.(in het redelijke). De client is tegenwoordig mijn “werkgever”…(achterlijk! Ik vind het nog steeds vreemd! Ik ben en blijf een thuishulp!!!!)

  • Sihirci

    maia Schreef:

    ——————————————————-

    > Haha heb jij de zelfde moeder?

    > Hoe normaal wij dat vinden van het meenemen van

    > het hout ,hoe anders dat het nu gaat blijkbaar.

    > Een collega moest een nieuwe hulp inwerken en die

    > vroeg het zelfde,daar moest ik meteen aan denken,

    > Wel is het zeer spijtig dat men geen instructies

    > meer krijgt ,zeker daar hbh1 ook meer te maken met

    > ouderen met kanker end

    Vorig jaar 2 en dit jaar een extra dag scholing gehad om nieuwe collega's te instrueren,begeleiden en beoordelen. Wanneer ik het nodig vind dan mag ik de nieuwe collega vaker laten meelopen en meer tijd aan instructie en begeleiding besteden (tu)

    In het boek schoonmaken met zorg dat wij tijdens de laatste scholingsdag hebben ontvangen staat op pag 32 veilig omgaan met cytostatica.

  • Sihirci

    Als de cliënt een chemokuur ondergaat. Uit schoonmaken met zorg.

    Wat zijn cytostatica?

    Cytostatica zijn medicijnen die ervoor zorgen dat kankercellen stoppen met groeien of

    doodgaan. Maar cytostatica doen hetzelfde bij gezonde cellen. En dat is schadelijk.

    Gezonde mensen moeten dus zo min mogelijk in aanraking komen met cytostatica.

    Hoe kun je ermee in aanraking komen?

    Braaksel, urine, ontlasting, speeksel. Ais deze afkomstig zijn van c1ienten die cytostatica

    gebruiken dan zijn deze besmet. Ook sanitair, toiletruimte, po urinaal, servies, kleding,

    afval en beddengoed zijn dan besmet. Bij het opruimen of schoonmaken kan er

    aanraking zijn met cytostatica op de huid.

    Hoe kun je jezelf beschermen?

    • Doe je werk rustig en precies

    • Gebruik de natte schoonmaakmethode

    • Gebruik nooit een hoge drukspuit

    • Koud water spoelt de resten van cytostatica grotendeels weg. Spoel een emmer

    na gebruik om met koud water

    • Gebruik per ruimte meerdere werkdoekjes

    • Gebruik voor elke ruimte nieuw schoonmaakmateriaal

    • Draag altijd wegwerphandschoenen;

    Controleer of ze heel zijn

    Was je handen voordat je de handschoenen aan doet en herhaal dit bij

    het verwisselen van de handschoenen

    Trek de handschoenen binnenste buiten uit

    Gooi de handschoenen direct weg

    • Draag een wegwerpoverschort gooi het schort na gebruik direct weg

    Schoonmaken sanitair

    • Draag handschoenen, wegwerpoverschort

    • Maak eerst de vloer schoon

    • Daarna de toiletpot, kranen, wasbak en douchevloer

    • Maak de vloer nog een keer schoon

    • Spoel emmer en dweil uit met koud water

    Let op!

    Je maakt in een andere volgorde schoon dan anders

    Afwassen

    • Draag handschoenen

    • Spoel het servies eerst af met koud water

    • Was het servies daarna af of stop het in de vaatwasmachine

    Wasgoed

    • Draag handschoenen

    • Houdt het besmette wasgoed apart

    • Spoel het wasgoed eerst in koud water

    • Was het wasgoed op de gewone manier

    Afval

    • Draag handschoenen

    • Stop het afval in een dubbele afvalzak. Sluit deze goed af

    Gecontroleerde uitgifte Versie: 0.1

    Verantwoordelijk: afdeling Zorg en Kwaliteit Status: concept

    Evaluatiedatum:

    Beheer: Zorg en Kwaliteit

  • Hanneke1974

    Ik leg het misschien ook een beetje ongelukkig uit.

    De alphaclienten die ik toen meemaakte waren ‘lid’ van de thuiszorgorganisaties waar ik toen werkte. Je kent dat wel, vann die lidmaatschappen waardoor je met korting ook bijvoorbeeld een tuinman of masseur in kan huren. En er werd door die organisaties bemiddeld en vervanging geregeld bij lange vakanties of langdurige ziekte van de alphahulp.

  • hh1

    Zoooo, wat een goede tips en ervaringen heb ik gekregen. Zo zou ik zelf nooit geweten hebben dat je alles wat in aanraking is geweest met cytostatica, met koud water moet afspoelen. In eerste instantie zou je denken hoe heter het water des te beter. Heel handig.

    Tis ook wel grappig hoe we het allemaal verschillend doen. Ik ga in het vervolg gewoon eerst de badkamer stofzuigen. Idd, huisschilfers en haren moeten eerst weg want ze blijven idd in die rot-mop zitten.

  • Dasha

    Groene biotex gaat ook geurtjes tegen. De enzymen in biotex breken geurdeeltjes af.

    Heel handig als bijvoorbeeld een kat in je portiek heeft geplast. Gewoon schrobben met een emmer sop van ongeveer 2 a 3 volle eetlepels biotex.

    Verder heb ik als ik buiten ramen zeem vaak 2 emmertjes sop. Eentje voor de ramen en eentje voor het houtwerk.

    Omdat het houtwerk nog wel eens kan afgeven wat weer voor strepen kan zorgen.

    Als een stofzuigerzak erg gaat ruiken kan je er een schepje waspoeder in doen voor de geur. Goedkoper dan die geurbuideltjes of doekjes voor in de stofzuiger.

    Verder vind ik dweilen met een grote microvezel dweil vaak erg goed resultaat geven. Als je microvezeldoekjes in de was gooit was ze dan zonder wasverzachter, anders neemt de statische werking van microvezeldoekjes af.

    Wasmachine die stinkt een keer een kookwas laten draaien met een halve fles schoonmaakazijn. Weekt zeepresten los.Daarna nog eens intensief spoelen en klaar voor de volgende was.

    Allemaal dingen die ik heb meegekregen door het werken in de thuiszorg. Van de oudere generatie leer je nog eens iets, haha.

  • Dasha

    Bedankt voor deze info.

    Heb ik nooit geweten.

    Tot voor kort geleden wist ik niets van speciale werkwijze bij kankerpatienten.

    Heb wel eens maanden bij een mevrouw met deze ziekte gewerkt, die ook chemo kreeg en heb toen nooit iets van kantoor gehoord over consequenties voor mij.

    Dus ik heb nooit beschermende kleding of handschoenen gedragen toen ik daar werkte.

    Later nog eens zo'n adres gehad en daar wel met handschoenen badkamer en toilet gedaan doordat vorige hulp dat het aangegeven in de zorgmap, maar de afwas deed ik zonder en de was ook.

    Dus…… er kan nog behoorlijk wat fout gaan zonder de juiste info.

    Voortaan weet ik dat ik hier aan moet denken bij een dergelijke patient.

  • Hanneke1974

    Je moet nu ook weer niet gaan denken dat jer er ala minuut last van krijgt hoor. De chemo-s va nu zijn heel goed afegstemd op de patient en hetgeen zij uitscheiden is en blijft chemo, maar je moet echt met honderden patienten en hun uitscheiding op een dag te maken hebben wil je aan gevaarlijke doses bloot komen te staan.

    Wat ik overigens mis in dit stukje (komt misschien omdat het een concept is en geen goedgekeurd protocol?) is dat je de wc deksel dicht moet doen en pas dan doorspoelen.

    Het spoelen met koud water is omdat je dan geen stoom (van warm water) hebt waarin deeltjes kunnen zitten die je op die manier kunt inademen. Met de wc is het hetzelfde. Als je doorspoelt met open deksel spetter je en komen er deeltjes in de lucht.