zorgmap

  • Sihirci

    Graag gedeeld :)

    De reden dat je eerst alles dat besmet kan zijn met cytostatica met koud water moet doen is dat er in combinatie met warm water aerosolen (gas/stoom met stof deeltjes) worden gevormd die je inademt. Cytostatica is al zo toxisch bij huid contant, stel je voor wat het in je luchtwegen en slokdarm/maag aanricht.

    Toch weer een pluim voor mijn leidinggevende (tu)

    Een van mijn cliënten gaat chemo krijgen en toen ik dat melde gaf ze zelf aan dat ik persoonlijke bescherming middelen krijg.

    Wil er tot slot aan toevoegen dat de werkgever de wettelijke verplichting heeft pbm ter beschikking te stellen met voorlichting waarom en hoe te gebruiken.

  • Sihirci

    Hanneke1974 Schreef:

    ——————————————————-

    > Je moet nu ook weer niet gaan denken dat jer er

    > ala minuut last van krijgt hoor. De chemo-s va nu

    > zijn heel goed afegstemd op de patient en hetgeen

    > zij uitscheiden is en blijft chemo, maar je moet

    > echt met honderden patienten en hun uitscheiding

    > op een dag te maken hebben wil je aan gevaarlijke

    > doses bloot komen te staan.

    >

    > Wat ik overigens mis in dit stukje (komt misschien

    > omdat het een concept is en geen goedgekeurd

    > protocol?) is dat je de wc deksel dicht moet doen

    > en pas dan doorspoelen.

    > Het spoelen met koud water is omdat je dan geen

    > stoom (van warm water) hebt waarin deeltjes kunnen

    > zitten die je op die manier kunt inademen. Met de

    > wc is het hetzelfde. Als je doorspoelt met open

    > deksel spetter je en komen er deeltjes in de

    > lucht.

    Klopt Hanneke, je moet twee maal doorspoelen met gesloten wc deksel.

    Dank voor de aanvulling.

  • Sihirci

    marise Schreef:

    ——————————————————-

    > Weet je dat een beetje doek 8 kanten heeft om mee

    > schoon te maken? Scheelt veel gewring, en zijn

    > mijn handen/armen blij mee! Vouw een beetje grote

    > doek dubbel, en nog eens dubbel. Zo heb je er 4.

    > Na 4 kanten gebruikt te hebben, vouw je je doek

    > open, doe je het zelfde andersom. Dit kan

    > natuurlijk niet bij zeer vuile oppervlakten. Maar

    > het scheelt mij wel veel gespoel en gewring, en

    > het werkt echt!! maar moet je natuurlijk niet van

    > die kleine microvezeldoekjes hebben..

    Zo werk ik ook :D En ik neem iedere keer een schoon doekje zo hoef je maar 1 maal water te nemen (scheelt gesjouw) en de cliënt bespaard het schoonmaakmiddel en die is dus ook weer blij minder kosten t moeten maken. Doekje uitwassen moet toch gebeuren ;)

  • maia

    Heerlijk toch elkaar zo bijstaan ,maar telkens verbaas ik mij weer dat zulke zaken niet worden verteld .

    Als ik na ga dat we met een aantal mensen op dit bord de afgelopen jaren met regelmaat dit onderwerp naar voren brengen verbaas ik mij dat er wederom blijkt dat er menig niets van af weet is en dus slecht is in gelicht. dat is eigenlijk schandalig.

    Wat wel weer siert is dat bij de werkgever van Sihirci er wel moeite word gedaan aan scholing en bij scholing.

  • marise

    Sihirci, ook van mij bedankt! Ook ik wist dat niet van det koude water!(waarom eigenlijk niet?? ik heb ook met mensen met chemo's gewerkt! Hadden ze mij dat niet kunnen vertellen??) Ik maakte alles juist schoon met heet water en chloor!

  • maia

    Clienten hebben al ellende genoeg dus begrijpelijk dat men daar niet aan denkt echter zou het wel moeten.

    Fam kan zoiets melden zodat je de mogelijkheid hebt om zaken te regelen voor je binnen stapt.

    Ik gaf eerder aan in dit bericht aan dat v/v dit ook aan HZ door zou moeten geven , dat was verkeerde info.

    Hanneke heeft gelijk en moet het dus echt van client/fam komen.

  • Hanneke1974

    Deels mee eens, maar… De client heeft de PLICHT jou als hulpverlener te informeren. Dat wordt door de gemiddelde oncoloog ook benadrukt en er zijn in het behandelend ziekenhuis gratis folders beschikbaar die de client aan jou kan geven.

    Geloof me, je wilt niet weten hoevaak kantoor niet eens weet dat client chemo-s krijgt! Ook kantoor kan daar maar op 1 manieer achter komen en dat is door info van de client zelf.

  • Dasha

    Hoi Hanneke,

    Ik geef volgens mij niet aan dat ik meteen denk dat ik iets oploop. Het was van mij uit alleen om aan te geven dat het mij dus destijds ook niet is aangegeven.

    En dan heb ik het nu wel over ongeveer 12 jaar geleden. Dus weet ook niet of er toen andere richtlijnen waren.

    En ik kwam wel 3 keer per week bij deze mevrouw voor ongeveer 6maanden. In die tijd heeft ze tenminste 1 keer chemo gehad.

    De andere client was een paar jaar later via Meavita.

    Ik bedoel alleen te zeggen dat het beide keren dus niet is besproken wat te doen in deze situaties.

  • Hanneke1974

    Ik schreef het ook meer omdat er hier ook veel meeleezers zijn, dus was niet speciefiek op jouw bericht gericht.

  • Dasha

    Oh ok, verkeerd begrepen van mijn kant dan.

    Was ook al een beetje laat, hihi…

    Ik ben iig heel blij dat ik zo veel info op doe via dit forum.

    Dus bij deze, bedankt daar voor (tu)