essie schreef:
> Ik wou even reageren op Carolien over de steekproeven .
> Enigzins is dat een goed idee.Kan ik ook best mee inkomen
> .Maar er zijn ook situatie's bij mensen thuis Wat je ook
> schoonmaakt Het is dweilen met de kraan open soms.
> Ja daar zijn ze op kantoor ook wel van op de hoogte maar toch
> als ze daar steek proeven zouden doen zou de hulp niet slagen
> om het zo mar te zeggen .
> ieder situstie is dus anders .
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Maar ik zou denken dat iemand die komt controleren dat toch ook zou moeten kunnen zien. Wanneer de algemene indruk in huis is dat het er op zijn zachts gezegd een rommeltje is dan zou dat zeker mee moeten wegen in het oordeel.
Soms is het ook zo dat ook al
> hebje je rot gewerkt heb je het nog niet goed gedaan.
> Er zijn mensen die verwachten dat echt alles spic en span is .
> En als er 1 Spinrag is en je hebt dat als hulp over het
> hoofd gezien dan ben je niet goed in het werk .Ik geef maar
> een voorbeeld.
Spic en span hoeft niet. Maar om een voorbeeld te noemen, wanneer de badkamer net een grote beurt heeft gehad en de watervlekken daarna nog op de tegels en het chroom zitten dan is dat toch een teken dat het werk niet volledig goed gedaan is. Een spinnerag kan iedereen over het hoofd zien. Het gaat mij eigenlijk meer om de details die wel “meetbaar” zijn. Zoals bijvoorbeeld een badkamer of keuken. Maar ook stofzuigen of strijken valt best wel, binnen grenzen, te “meten”. Wanneer het gestreken wasgoed in de piskreukels zit dan is dat toch iets wat aantoonbaar onder de maat is bijv.
We zijn geen werksters maar het gaat er om dat
> het leefbaar is thuis .
Toch heb ik wat moeite met deze uitspraak. Want daarmee zou je kunnen bedoelen dat het werk van de thuiszorg dus minder “goed” gedaan zou hoeven worden dan door een prive betaalde kracht. Tenminste dat maak ik er toch uit op. In principe zou er, naar mijn mening, geen verschil moeten bestaan tussen het werk dat een “werkster” of een thuiszorghulp aflevert in gelijke situatie's met exact dezelfde werkzaamheden.
Laten we wel wezen, thuiszorghulp (voor de huishouding) is een mooiere naam voor “werkster”. Werkster heeft een hele negatieve klank gekregen. Maar uiteindelijk is het werk voor beide beroepen hetzelfde (qua huishoudelijke werkzaamheden) en je mag dan toch verwachten dat beide goed werk leveren en niet slechts een leefbare situatie.
> maar goed dat het klote gaat met de thuiszorg (bezuinogingen
> etc ) is waar.En wat kunnen we er aan doen ?
Bezuinigen op de RIO's zou al een goed begin zijn. En minder administratie zou ook al kunnen schelen. Wat te denken van al die dure zorgstatussen die tegenwoordig verplicht zijn ? Daarnaast wordt het budget dat de thuiszorg ontvangt ook gebruikt voor bijv. het plaatsen van advertentie's of zelfs het sponsoren van evenementen/sport. Als ik zie dat een vereniging 15 nieuwe Ford Ka's kan veroorloven om aan te schaffen, dan vraag ik me af waar dat geld vandaan komt en hoe noodzakelijk die auto's zijn. Maar ook de vele verhuizingen van pand naar pand. Elke keer maar weer een nieuwe inrichting. Goed meubilair wordt gerust weggedaan omdat het dan niet bij de “nieuwe huisstijl” past. Kost zeker toch niets ? Zelfde geldt voor uniformen. Die worden soms binnen 2 jaar compleet veranderd of er wordt een fractie aan veranderd zodat de oude uniformen totaal waardeloos zijn. Als ze dan nog een voorraad hebben liggen schijnt dat geen enkel probleem te zijn. Onnodige verslinding van geld naar mijn mening. En waarom eisen sommige verenigingen dat alleen hun schoonmaakprodukten gebruikt mogen worden. Schoonmaakprodukten waar de klant niet voor hoeft te betalen en die voor de hulp door kantoor worden verstrekt. Kost ook klauwe vol met geld terwijl het niet noodzakelijk is. Ze zouden heel eenvoudig een lijst met gewoon in de supermarkt verkrijgbare schoonmaakmiddelen kunnen geven die door de hulp gebruikt kunnen worden.
En iets waar ik me ook aan kan ergeren, omdat ik weet dat het onnodig veel geld kost, zijn de folders/magazines die door thuiszorgverenigingen worden uitgegeven. Vaak is 3/4 van de inhoud totaal niet interessant voor de lezer en de echte informatie waar je wat aan zou kunnen hebben is er niet in te vinden. Waarom moeten die dingen in kleur gedrukt worden, kan toch ook gewoon in zwart/grijs ? En is het echt noodzakelijk die dingen elke maand uit te geven ?
Ik krijg vaak het idee dat er verschrikkelijk veel extra kosten gemaakt worden voor zaken die niet noodzakelijk zijn. Dat is verspilling. Thuiszorgorganisatie's zouden veel soberder met hun budget voor dit soort zaken om moeten gaan, dan kunnen ze van het geld dat daar van overblijft de hulpverlening ondersteunen. Want daar is het geld toch eigenlijk voor bedoeld.