'Duizenden thuishulpen in de knel door concurrentieslag'

• Carolien

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article9422161.ece

'Duizenden thuishulpen in de knel door concurrentieslag'

DEN HAAG - Duizenden huishoudelijke hulpverleners dreigen volgens CNV-bond Publieke Zaak de dupe te worden van een concurrentieslag tussen thuiszorginstellingen en schoonmaakbedrijven. “Van ondernemingsraden horen we dat werkgevers de arbeidsvoorwaarden willen verslechteren. Ook zijn er plannen om thuishulpen goedkoop weg te zetten in aparte bv's, die alleen huishoudelijk en schoonmaakwerk verrichten”, aldus CNV-bestuurder L. Vincken maandag.

Volgens de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT) is het logisch dat werkgevers proberen in te spelen op veranderende marktomstandigheden. “ De vakbonden moeten zich realiseren dat wanneer de thuiszorginstellingen niet in staat zijn de concurrentieslag te winnen, deze mensen geen baan meer hebben”, aldus LVT-directeur B. van den Dungen.

De LVT-directeur benadrukt dat het werk van de thuishulpen zeer verschillend kan zijn. “Een dementerende oudere vrouw heeft bijvoorbeeld ook zorg nodig, terwijl een bejaarde weduwnaar enkel wat hulp nodig heeft in het huishoudelijk werk dat hij niet meer in zijn eentje kan regelen.” Volgens Van den Dungen doet ongeveer de helft van de circa 30.000 thuishulpen voornamelijk schoonmaakwerk.

Van den Dungen spreekt tegen dat werkgevers in de thuiszorg erop uit zijn de arbeidsvoorwaarden van de laatste groep te verslechteren, zoals CNV Publieke Zaak vreest. “De schoonmaak-CAO en die van de thuiszorg ontlopen elkaar niet zoveel, ook niet qua salaris”, stelt de LVT-directeur.

Volgens Van den Dungen komt het vooral door zware eisen die de overheid aan de zorg stelt dat schoonmaakbedrijven nu met een gemiddelde prijs van 18 euro per uur flink goedkoper kunnen werken dan thuishulpen, die circa 27 euro per uur kosten. Als door de bezuinigingsplannen van het kabinet de thuishulp uit de AWBZ gaat, vervallen volgens hem deze strenge eisen. “ Dan moeten wij net zo goedkoop kunnen werken als schoonmaakbedrijven.”

• Maike

Als het zo doorgaat stoppen veel mensen met hulp,raken wij onze baan kwijt en vervuilt Nederland.Geweldig hoor Den Haag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

• Carolien

Er zullen straks gegarandeerd nog meer bezuinigingen gaan komen in de thuiszorg. Is een kwestie van tijd, want Hoogervorst en Ross hebben heel goed in de gaten dat de mensen die thuiszorg ontvangen nu eenmaal weinig middelen hebben om actie te voeren.

Ik kan dan ook alleen maar hopen dat alle werknemers in de zorg straks tijdens allerlei actie's tegen het beleid van dit kabinet mee zullen werken om die actie's tot een succes te maken. Misschien dat er dan een mogelijkheid ontstaat verdere verslechtering van de zorgvoorzieningen te kunnen stoppen.

Carolien

• mariska

hoi

waar ik ongerust over begin te worden is of de regering wel beseft wat men aanricht.ik verzorg veel heel oude mensen en niet alleen adl maar ook hdl.

wij zijn vaak de enigen waar ze alles tegen vertellen om dat ze niet iedereen willen belasten met hun zorgen.

ik merk nu dat die groep mensen heel onrustig worden en bang zijn dat wij hun niet meer mogen helpen.

als ik dan kijk waar deze mensen van rond moeten komen en wat ze over houden om te besteden dan zakt mij de moet in de schoenen.

en dan nog al die mensen die straks zonder werk zitten waar moet dit toch naar toe er zijn nog genoeg andere zaken waar op bezuinigt kan worden b.v op de inkomens die de heren van de regering zelf krijgen zij hoefen zich geen zorgen te maken om hun ouders geld genoeg toch.

dat denkers meer geld verdienen dan doeners alla maar dat dat ten kosten moet gaan van allle oude mensen,mensen hun baan verliesen dus ook in de problemen komen.

en niemand maar dan ook niemand in den haag ziet dit dan is mijn voorstel om in de positie van ouderen te gaan wonen met hun inkomen het liefst voor een jaar.

ik geloof dat het tijd wordt om iedereen wakker te schudden maar weet nog niet hoe.

• gerard

Thuishulpen hebben een zeer belangrijke sociale functie én een belangrijke functie in het signaleren van veranderingen in de zorgbehoefte. Een schoonmaakbedrijf heeft dat niet: die zal dat worst zijn, zolang er maar kan worden schoongemaakt. Het is dus aan de klant om te kiezen. Óf alleen poetsen óf iets meer betalen maar dan wel een zorgverlener over de vloer.

• mariska

hallo

dat geld moet je ook maar hebben.

• teleurgesteld

Als ik een oproep doe i.v.m. een hulp in de huishouding op dit prikbord wordt er niet op gereageerd.Bovendien heb ik via een thuiszorginstantie hulp gehad en die voldeed absoluut niet.Ze kon niet eens bedden verschonen.Bijvoorbeeld als mijn bed verschoont was kon ik ‘s avonds voor ik naar bed ging de punten van mijn dekbed ergens in het midden gaan zoeken en bovenin zat een hoop lucht.Dweilen deed ze met de franse slag,ze sloeg hele stukken over doordat ze de dweil zo droog deed uitwringen en met grote slagen dweilde dat er hele doffe plekken op het laminaat achterbleven,omdat die plekken waren overgeslagen,de spiegel in de badkamer hoefde niet schoon,evenals de douchehoek,die hoefde niet even gejift te worden en het bankstel haalde ze nooit van de muur,daar wonen toch geen mensen.Als ze klaar was met haar werk hoefde ze ook niet even een doekje over het aanrecht te halen en de gootsteen even met jif te doen.Moet ik nog even verder gaan???? dus de hulp via de thuiszorg was zo kundig niet!!!! Ik heb hier ook een klacht over ingedient en het was heel duidelijk dat men de medewerker de hand boven het hoofd hield en het enige antwoord dat ik kreeg was: ja we hebben niet zo maar iemand anders voor u! alsof ik erop zit te wachten om elke week te wisselen ik verwacht van zo’n instelling dat ze kundig personeel sturen.

• Carolien

teleurgesteld schreef:

>

> Als ik een oproep doe i.v.m. een hulp in de huishouding op

> dit prikbord wordt er niet op gereageerd.

Vraag mij af of dit forum daar wel de juiste plaats voor is ? De meeste mensen die dit forum lezen zijn hoogst waarschijnlijk zelf werkzaam in de thuiszorg (en mogen dus niet zelfstandig er nog klanten op na houden, concurrentiebeding) of zijn zelf hulpbehoevend. Denk dat je met een dergelijke vraag betere resultaten zult behalen op een forum gericht op de regio waar je woont.

Bovendien heb ik via

> een thuiszorginstantie hulp gehad en die voldeed absoluut

> niet.Ze kon niet eens bedden verschonen.

Het blijft nu eenmaal mensen werk. De ene hulp is de andere niet en er zitten jammer genoeg mensen die hun werk aller belabbertst doen. De beste manier om dat op te lossen is te proberen dat met de hulp zelf op te lossen door desnoods punt voor punt door te lopen en aan te geven hoe jij zou willen dat het werk gedaan wordt. Dat het dan toch niet helemaal zal gaan zoals jij dat graag zou willen is iets dat onoverkomelijk is. Ook met een hulp die je zelf uit eigen zak betaald en die je zelf hebt aangenomen. De perfecte hulp bestaat niet.

> dus de hulp via de thuiszorg was zo kundig niet!!!!

Tsja, vervelend dat je een slechte ervaring hebt gehad. Maar dit gaat om slechts 1 hulp ! Dat is geen afspiegeling van de thuiszorg in zijn algemeen.

> Ik heb hier ook een klacht over ingedient en het was heel

> duidelijk dat men de medewerker de hand boven het hoofd hield

> en het enige antwoord dat ik kreeg was: ja we hebben niet zo

> maar iemand anders voor u! alsof ik erop zit te wachten om

> elke week te wisselen ik verwacht van zo'n instelling dat ze

> kundig personeel sturen.

Dat ben ik met je eens. Die verwachting heeft denk ik iedereen. maar op kantoor kunnen ze niet zien hoe de situatie thuis is en wanneer mensen niet de moeite nemen om te klagen komen ze daar ook niet achter.

Ik heb zelf wel eens zo'n manager uitgenodigd om langs te komen nadat de hulp hier was geweest. Had ff wat voeten in de aarde voordat de manager ook daadwerkelijk kwam, maar die schrok toch ook van het slechte werk wat de hulp leverde. Binnen 2 weken had ik een nieuwe hulp die het stukken beter deed.

Misschien zouden ze bij de thuiszorginstantie's een soort van steekproeven moeten houden elke dag. Waarbij het werk van de hulpen nadat ze gewerkt hebben gecontroleerd word, zonder dat dit van te voren natuurlijk wordt aangekondigd. Ik denk dat dat al snel tot kwaliteitsverbetering zou leiden. Want de “mindere goden” vallen dan snel door de mand en de meeste mensen zou het de eer denk ik toch te na komen om slecht beoordeeld te worden. Of zie ik dat verkeerd ?

Carolien

• essie

Hai

Ik wou even reageren op Carolien over de steekproeven .

Enigzins is dat een goed idee.Kan ik ook best mee inkomen .Maar er zijn ook situatie's bij mensen thuis Wat je ook schoonmaakt Het is dweilen met de kraan open soms.

Ja daar zijn ze op kantoor ook wel van op de hoogte maar toch als ze daar steek proeven zouden doen zou de hulp niet slagen om het zo mar te zeggen .

ieder situstie is dus anders .Soms is het ook zo dat ook al hebje je rot gewerkt heb je het nog niet goed gedaan.

Er zijn mensen die verwachten dat echt alles spic en span is .

En als er 1 Spinrag is en je hebt dat als hulp over het hoofd gezien dan ben je niet goed in het werk .Ik geef maar een voorbeeld.We zijn geen werksters maar het gaat er om dat het leefbaar is thuis .

maar goed dat het klote gaat met de thuiszorg (bezuinogingen etc ) is waar.En wat kunnen we er aan doen ?

Groetjes

• Carolien

essie schreef:

> Ik wou even reageren op Carolien over de steekproeven .

> Enigzins is dat een goed idee.Kan ik ook best mee inkomen

> .Maar er zijn ook situatie's bij mensen thuis Wat je ook

> schoonmaakt Het is dweilen met de kraan open soms.

> Ja daar zijn ze op kantoor ook wel van op de hoogte maar toch

> als ze daar steek proeven zouden doen zou de hulp niet slagen

> om het zo mar te zeggen .

> ieder situstie is dus anders .

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld. Maar ik zou denken dat iemand die komt controleren dat toch ook zou moeten kunnen zien. Wanneer de algemene indruk in huis is dat het er op zijn zachts gezegd een rommeltje is dan zou dat zeker mee moeten wegen in het oordeel.

Soms is het ook zo dat ook al

> hebje je rot gewerkt heb je het nog niet goed gedaan.

> Er zijn mensen die verwachten dat echt alles spic en span is .

> En als er 1 Spinrag is en je hebt dat als hulp over het

> hoofd gezien dan ben je niet goed in het werk .Ik geef maar

> een voorbeeld.

Spic en span hoeft niet. Maar om een voorbeeld te noemen, wanneer de badkamer net een grote beurt heeft gehad en de watervlekken daarna nog op de tegels en het chroom zitten dan is dat toch een teken dat het werk niet volledig goed gedaan is. Een spinnerag kan iedereen over het hoofd zien. Het gaat mij eigenlijk meer om de details die wel “meetbaar” zijn. Zoals bijvoorbeeld een badkamer of keuken. Maar ook stofzuigen of strijken valt best wel, binnen grenzen, te “meten”. Wanneer het gestreken wasgoed in de piskreukels zit dan is dat toch iets wat aantoonbaar onder de maat is bijv.

We zijn geen werksters maar het gaat er om dat

> het leefbaar is thuis .

Toch heb ik wat moeite met deze uitspraak. Want daarmee zou je kunnen bedoelen dat het werk van de thuiszorg dus minder “goed” gedaan zou hoeven worden dan door een prive betaalde kracht. Tenminste dat maak ik er toch uit op. In principe zou er, naar mijn mening, geen verschil moeten bestaan tussen het werk dat een “werkster” of een thuiszorghulp aflevert in gelijke situatie's met exact dezelfde werkzaamheden.

Laten we wel wezen, thuiszorghulp (voor de huishouding) is een mooiere naam voor “werkster”. Werkster heeft een hele negatieve klank gekregen. Maar uiteindelijk is het werk voor beide beroepen hetzelfde (qua huishoudelijke werkzaamheden) en je mag dan toch verwachten dat beide goed werk leveren en niet slechts een leefbare situatie.

> maar goed dat het klote gaat met de thuiszorg (bezuinogingen

> etc ) is waar.En wat kunnen we er aan doen ?

Bezuinigen op de RIO's zou al een goed begin zijn. En minder administratie zou ook al kunnen schelen. Wat te denken van al die dure zorgstatussen die tegenwoordig verplicht zijn ? Daarnaast wordt het budget dat de thuiszorg ontvangt ook gebruikt voor bijv. het plaatsen van advertentie's of zelfs het sponsoren van evenementen/sport. Als ik zie dat een vereniging 15 nieuwe Ford Ka's kan veroorloven om aan te schaffen, dan vraag ik me af waar dat geld vandaan komt en hoe noodzakelijk die auto's zijn. Maar ook de vele verhuizingen van pand naar pand. Elke keer maar weer een nieuwe inrichting. Goed meubilair wordt gerust weggedaan omdat het dan niet bij de “nieuwe huisstijl” past. Kost zeker toch niets ? Zelfde geldt voor uniformen. Die worden soms binnen 2 jaar compleet veranderd of er wordt een fractie aan veranderd zodat de oude uniformen totaal waardeloos zijn. Als ze dan nog een voorraad hebben liggen schijnt dat geen enkel probleem te zijn. Onnodige verslinding van geld naar mijn mening. En waarom eisen sommige verenigingen dat alleen hun schoonmaakprodukten gebruikt mogen worden. Schoonmaakprodukten waar de klant niet voor hoeft te betalen en die voor de hulp door kantoor worden verstrekt. Kost ook klauwe vol met geld terwijl het niet noodzakelijk is. Ze zouden heel eenvoudig een lijst met gewoon in de supermarkt verkrijgbare schoonmaakmiddelen kunnen geven die door de hulp gebruikt kunnen worden.

En iets waar ik me ook aan kan ergeren, omdat ik weet dat het onnodig veel geld kost, zijn de folders/magazines die door thuiszorgverenigingen worden uitgegeven. Vaak is 3/4 van de inhoud totaal niet interessant voor de lezer en de echte informatie waar je wat aan zou kunnen hebben is er niet in te vinden. Waarom moeten die dingen in kleur gedrukt worden, kan toch ook gewoon in zwart/grijs ? En is het echt noodzakelijk die dingen elke maand uit te geven ?

Ik krijg vaak het idee dat er verschrikkelijk veel extra kosten gemaakt worden voor zaken die niet noodzakelijk zijn. Dat is verspilling. Thuiszorgorganisatie's zouden veel soberder met hun budget voor dit soort zaken om moeten gaan, dan kunnen ze van het geld dat daar van overblijft de hulpverlening ondersteunen. Want daar is het geld toch eigenlijk voor bedoeld.