'Duizenden thuishulpen in de knel door concurrentieslag'

• Maike

er is wel degelijk verschil tussen een werkster en een hulp van de thuiszorg!Wij ondersteunen vaak klanten op emotioneel vlak.Dus soms meer praten als werken.Natuurlijk mag een huis daardoor niet vervuilen,maar als een klant wil praten(vaak zien ze in een week alleen maar ons)dan blijft het werk liggen.

Wij zijn er ook om het werk over te nemen die klanten zelf niet meer kunnen(een werkster doet in principe alles).Dus als een klant nog kan afwassen hoeven wij dat niet te doen.Wij proberen een klant zolang mogelijk zo zelfstandig mogelijk te laten zijn.

Maar er zijn natuurlijk ook klanten die niet willen praten en verwachten dat je in 3 uur het hele huis van onder tot boven doet.

En die gratis werpakketten die klanten krijgen zijn er voor onze gemak.Het is even een uitgave,maar dat betaald zich terug met een lagere ziekteverzuim.

Het belangrijkste werk van ons blijft het schoonmaken(schoonhouden)van het huis van de klant.De klant betaalt daar natuurlijk voor.Maar met mooi weer een ommetje maken is gelukkig voor veel klanten belangrijker als een spiegel zonder waterspatten.

WIJ ZIJN DUS GEEN WERKSTERS.

• kyra

helemaal mee eens maike. daar wil ik dan nog bijvoegen dat een thuishulp ook kijkt of de situatie thuis aan het veranderen is en maakt daar notitie van bij de manager zodat er bv een andere deskundigheid ingezet kan worden in overleg met de client. als mensen zichzelf niet meer kunnen wassen kan er iemand komen die helpt onder de douche. dit alles zie ik een zwarte werkster nog niet doen.

Wat te denken van al die dure zorgstatussen die tegenwoordig verplicht zijn ?

dat is nodig om misverstanden te voorkomen en dit is een middel voor overleg. op deze manier lezen we ons in zodat we nog beter werk kunnen leveren.

En waarom eisen sommige verenigingen dat alleen hun schoonmaakprodukten gebruikt mogen worden. Schoonmaakprodukten waar de klant niet voor hoeft te betalen en die voor de hulp door kantoor worden verstrekt. Kost ook klauwe vol met geld terwijl het niet noodzakelijk is. Ze zouden heel eenvoudig een lijst met gewoon in de supermarkt verkrijgbare schoonmaakmiddelen kunnen geven die door de hulp gebruikt kunnen worden.

deze produkten zijn er voor onze gezondheid. als je 9x per week bij mensen met je handen in de bleekwater zit hou je geen handen meer over. 9x per week boven een chlorixpot hangen is 9x teveel als het nl ook anders kan. ook de veiligheid van mensen komt aan bod. de produkten geven geen reaktie met urine in de wc en de schadelijke effecten zijn veel minder als er per ongeluk uit gedronken wordt (kinderen)

En iets waar ik me ook aan kan ergeren, omdat ik weet dat het onnodig veel geld kost, zijn de folders/magazines die door thuiszorgverenigingen worden uitgegeven. Vaak is 3/4 van de inhoud totaal niet interessant voor de lezer en de echte informatie waar je wat aan zou kunnen hebben is er niet in te vinden. Waarom moeten die dingen in kleur gedrukt worden, kan toch ook gewoon in zwart/grijs ? En is het echt noodzakelijk die dingen elke maand uit te geven ?

zwart/grijs met een nietje in het midden komt niet echt proffesional over. het is geen schoolkrantje. wil je kwaliteit leveren moet zo`n infokrantje toch wel proffesional overkomen anders gaan mensen niet met zo`n instelling in zee.

Ik krijg vaak het idee dat er verschrikkelijk veel extra kosten gemaakt worden voor zaken die niet noodzakelijk zijn.

ik denk dat dat een vertekenend beeld is. tuurlijk kost bv een magazine veel geld maar als je er 1500 van moet drukken kost het relatief gezien bijna niets. zo ook met bv een personeelsfeest. vaak worden er ook dingetjes gedaan voor de clienten wat voor erg weinig geld een ongeloofelijke lach op hun gezicht tovert en dat allemaal omdat het in grote aantallen bijna niets kost en toch veel voldoening geeft. ik krijg in mijn thuiszorginstelling ook niet echt het idee dat er zo veel verspild wordt. tuurlijk heb ik weleens een infobijeenkomst in een veeeeeels te grote zaal waarvan je kan denken…is dat nou nodig? maar diezelfde zaal wordt buiten mijn medeweten verder wel elke minuut benut voor vergaderingen, bijeenkomsten, projecten ed. die zaal is dus niet verspilde ruimte.

• mariska

ja hoor wat is dit nu voor een raar iets ik ben vezorgende nivo drie en doe net zo goed huishoudelijk werk als mijn collega''s met een lagere opleiding wij zijn allemaal het zelfde alleen heeft de een meer bevoegd heden dan de ander.

wij zijn geen van allen werksters wel zijn wij verandwoordelijk dat het verandwoord schoon is als iemand wil dat de grote schoonmaak wordt gedaan kun je beter een witte werkster nemen daar zijn wij niet voor.

wij werken dan ook alleen voor mensen die niet meer in staat zijn om zelf de verandwoording voor hun huishouden te kunnen dragen,ziek zijn,tijdelijk niet in staat zijn hun huishouding op orde te houden.

daarbij komt ook nog eens dat wij moeten signaleren en rapporteren hoe een situatie zich ontwikkeld.

ook worden veel andere zaken door ons geregeld in overleg met de zorgvrager.

maar er blijven naruurlijk altijd mensen die niet te vreden zijn dit kun je dan beter met de persoon zelf regelen dat is eerlijk en ons niet allemaal over een kamp scheren er zijn namelijk ook nog heel veel zorgvragers die wel te vreden zijn.

o ja ook alfa hulpen doen prima werk en zijn geen werksters zonder hun zou er wel heel veel blijven liggen maar ik vindt wel dat je voor deze mensen respect moet hebben.

wij hebben elkaar allemaal nodig dat wil ik maar even zeggen.

• teleurgesteld

Nu wil ik toch nog even reageren op de (voor)- oordelen hier.Ik heb in 1 jaar tijd 6 hulpen “versleten”waarvan er 3 absolute toppers waren,daar was ik ook zeer tevreden over,maar elke keer als dat zo was,kwam er weer een kink in de kabel van de thuiszorgkant,of de hulp was ergens anders nodig of de hulp zat in de nacht,waardoor ze bij mij niet meer terecht kon en een ander argument was…………die hulp was zo goed dat er zo veel vraag naar was dat ze gewoon niet meer in te delen was!!! Nou vraag ik je!!!! Misschien is het dan een stuk handiger om eens even naar die andere hulpen te kijken waar niet zo veel vraag naar is,waarschijnlijk dat die toch niet voldoen.Verder; toen de thuiszorg bij mij thuis kwam voor de intake heb ik een groot compliment gehad,omdat mijn huis er zo verzorgd en netjes uitzag en omdat ik als 1 van de weinige cliënten voldeed aan de eisen qua materialen die aanwezig moeten zijn.de thuiszorg kwam 4 uur per week en verder heb ik nog een particuliere hulp die al 5 jaar bij mij werkt,1 dagdeel van 4 uur, en de boel spik en span houd.Maar als de hulp van de thuiszorg het presteert om de punten van mijn dekbed ergens in het midden te laten “zweven”waardoor ik het 'savonds nog eens even samen met mijn man opnieuw moet opmaken,als ze het schone hoeslaken over het hoeslaken trekt wat eigenlijk de was in moet,als de hulp het presteerd om nog vlekken op de kraan achter te laten nadat het “schoongemaakt”is,wanneer de hulp hetzelfde doekje gebruikt waar ze het toilet mee schoongemaakt heeft voor het aanrecht,wanneer de hulp hele stukken overslaat met dweilen,wanneer de hulp de helft vergeet van het huis (de bijkeuken hoort er zeker niet bij)vind ik dat ik het recht heb om te klagen.Met de hulp zelf heb ik het geprobeerd uit te spreken op een menselijke manier,maar dat was niet mogelijk,ze schoot meteen in de verdedeging.Dit is met 2 andere hulpen net zo gegaan en de andere 3 die wel voldeden die heb ik helaas nooit meer mogen terugzien,waarvan er 1 mij zelfs huilend heeft gebeld dat ze het zo spijtig vond omdat het bij mij heerlijk werken was en ze graag was teruggekomen,of ik iets voor haar kon doen,maar de thuiszorg wilde er niet aan,ja zo hou je je cliénten ook niet vast!

Verder wil ik nog even op een andere reactie terugkomen.Ik heb behoefte aan hulp omdat ik een ernstige longziekte heb en zelf het huishouden niet meer kan runnen.Ik heb geen behoefte aan een gesprek,daar heb ik mijn vrienden en echtgenoot voor.Ik heb ooit een hulp gekregen als vervanging omdat mijn toenmalige hulp vakantie had (dat was 1 van de uitstekende hulpen)De vervanging begon meteen over mensen die vaak meer behoefte hadden aan een gesprek dan aan daadwerkelijke hulp.Ik heb dit gelijk afgekapt en gezegd dat ik dan 1 van de weinige was die dat niet had,maar meer behoefte aan daadwerkelijke hulp.Inmiddels had ze al 30 minuten van haar tijd staan te verkletsen,en dat irriteerde me behoorlijk.Het was duidelijk dat deze dame er op uit was om zo veel mogelijk te kletsen,om zo min mogelijk werk te hoeven doen.Dat was volgens haar 1 van de mooiste kanten van haar beroep,vooral de ouderen die hadden vaak liever dat ze koffie zat te drinken met hun dan dat ze aan het werk ging.het was mij duidelijk geworden,dat de thuiszorg het erin gehamert had,dat dat best wel kon voorkomen en dat men daar dan naar moest luisteren,maar helaas hebben ze waarschijnlijk vergeten dat er ook een andere kant is; …..dat er mensen zijn die echt op hulp zitten te wachten,want als ik het zelf zou kunnen zou ik het veel liever zelf doen.Ik heb (net als veel van mijn lotgenoten) al zo veel moeten inleveren en stapjes terug moeten doen en als men dan vanuit de thuiszorg ook nog eens de arrogantie heeft om te bepalen wat men wel of niet hoeft of wil doen dan zeg ik op mijn beurt,sorry mensen jullie komen in de knel door jullie eigen beleid.Als je werkelijk goed werk levert en naar de mensen luisterd,hoor ze aan wat ze willen dan hoef je niet bang te zijn voor concurrentie,bij kwaliteit komen mensen bij je terug.Ik kan ook melden dat ik niet de enige ben met deze ondervindingen,ik heb bij mijn lotgenoten een oproep gedaan,en ik heb ruim 1000 reacties tot nu toe gehad met klachten over de gang van zaken bij de thuiszorg.ik denk toch echt dat de mentaliteit daar veranderd moet worden.

Ik heb de manager van het kantoor 2x uitgenodigd voor een gesprek bij mij thuis maar men is er tot nu toe nog steeds niet op ingegaan.Ik wilde de manager zo graag laten zien wat er hier onderhouden moet worden (en dat is echt een makkie) en laat de manager maar oordelen,ook heb ik haar gevraagd te komen als de betreffende (niet gemotiveerde) hulp geweest is om te beoordelen,maar steeds geen respons,ja sorry maar zo houd je het ook niet lang vol.Ik heb inmiddels begrepen dat het niet alleen in mijn regio voorkomt en dezelfde klachten in heel het land liggen.Dus niet de klant,maar de werknemer zou zichzelf eens moeten doorlichten,tenslotte betalen wij geen peuleschilletje voor jullie hulp.En rapportages en annalyses heb ik niet nodig van de thuiszorg daar heb ik mijn artsen voor.Gelukkig heb ik nu een particuliere hulp erbij gevonden via het cwi en die is supergemotiveerd en weet in 1 oogopslag wat er van haar verlangt wordt,en bovendien kost ze mij de helft van wat de thuiszorg mij kost dus 2 vliegen in 1 klap.

• teleurgesteld

Vergeet nog een voorbeeld van iemand die mij een mail heeft gestuurd.Deze dame moest vanwege ernstige rugklachten platliggen en thuishulp krijgen.De eerste hulp die daar binnenkwam ,had een heel eisenpakket: Mevrouw(die dus van de neuroloog absoluut plat moest liggen) kon toch wel op sta-hoogte zelf afstoffen??? (!!!!!!!!!!!!) Op de keukenkastjes stoftte ze niet af hoor want dat hoorde niet bij haar takenpakket,dweilen??? nee…………… dat mocht ze niet van de arbo…… de mevrouw die plat lag met ernstig letsel is in janken uitgebarsten en vroeg zich af waarom ze dan moest betalen voor de thuiszorg??? waarop ze dus het arrogante antwoord kreeg: Ja mevrouw,moet u eens goed luisteren ik ben uw werkster niet,ik ben een hulp en dat is heel wat anders.om een lang verhaal kort te maken;de echtgenoot van de mevrouw die 'savonds thuiskwam en zijn vrouw als een wrak van de zenuwen aantrof,heeft onmiddellijk de dag erna de thuiszorg gebeld + de neuroloog.De thuiszorg heeft een klachtenbrief van de neuroloog gehad,de mevrouw heeft de thuiszorg opgezegd,en achteraf wel excuses van de thuiszorg aangeboden gekregen want de hulp had geen conclusies mogen trekken en niet mogen oordelen,want ze was immers geen verpleegster of geneeskundige (de woorden overigens van de neuroloog)Ik kan in ieder geval wel hierop uitmaken dat het geen incident is,maar dat de thuiszorg hun eigen glazen aan het ingooien is.Met deze mentaliteit red je het niet.Mensen krijgen alleen thuiszorg als ze het nodig hebben en niet voor hun lol,dat zou dus betekenen als ik sommige reacties lees dat je maar moet roeien met de riemen die je hebt?? want jullie zijn tenslotte geen werksters?? jullie zijn slechts hulpen,ja…………….dan kunnen we net zo goed de buurjongen vragen,nietwaar??

• mariska

hallo

ik heb alle begrip voor u reactie en dat er medewerkers tussen zitten die dat doen zal ik ook niet ontkennen ik heb zelf erg veel zorgvragers en die zijn allemaal erg te vreden,ik denk dat u zo beter af bent.

toch vind ik het jammer dat u zo''n slechte ervaring heeft met de thuiszorg als dit bij ons gebeurd wordt alles op alles gezet om een medewerkster te vinden die goed in zo''n situatie past, dit lukt 9 van de 10 keer.

ik wens u het beste voor de toekomst en hoop dat nu alles naar wens verloopt.

• Maike

Over (voor)oordelen gesproken zeg.Volgens mij bent u er toch mee begonnen.

Het is spijtig dat u slechte ervaringen hebt gehad,maar er zijn gelukkig meer tevreden als ontevreden klanten.

Dat er regels zijn over wat we wel en niet mogen doen,is er voor onze gezondheid.En heeft dus niks met de arrogantie van de thuiszorg te maken.Die regels zijn opgesteld door de arbo-dienst en niet door de thuiszorg.Die regels zijn heel duidelijk en worden bij ons altijd aan klanten uitgelegd voordat ze de eerste keer hulp krijgen.Als je 10 klanten in een week hebt zijn die regels echt wel nodig.Maar sommige mensen denken dat wij alleen bij hun komen en dus die regels wel aan onze laars kunnen lappen.

En wat mensen nog steeds niet schijnen te begrijpen is dat wij taken overnemen die zij niet meer kunnen.Maar er wordt daarbij ook rekening gehouden met wat eventuele mantelzorgers(partners,kinderen,vrienden)kunnen doen.Wij kunnen echt niet in 3 uur een huis van boven tot beneden schoonmaken,boodschappen doen,bed verschonen,en wat een klant nog meer wilt.En juist door het verhogen van de eigen bijdrage zijn veel klanten teruggestapt naar 3 uur in de week.

De thuiszorg hamert er absoluut niet op dat praten/luisteren het belangrijkste is.Je voelt meestal zelf aan of een klant daar behoefte aan heeft of niet.En anders maakt een klant dat zelf wel duidelijk.Ik heb toevallig vandaag 2,5 van de 3 uur met mijn klant gepraat.Maar reken maar dat ik volgende week dubbel zo hard werk om alles weer spik en span te hebben.

Er zijn veel klanten die een hele goede hulp hebben en die hoor je dus meestal niet.Jammer genoeg hoor je meestal de mensen alleen als er iets te klagen valt.Vindt je het dan gek dat de thuiszorg en haar medewerkers een slechte naam krijgen.

Mijn manager komt weldegelijk op bezoek bij klanten.Dat dat bij u niet gebeurd is,klopt natuurlijk niet.Maar doe nou niet meteen of de hele thuiszorg niet deugd!!

Want ik weet uit eigen ervaring dat het in veel plaatsen goed geregeld is.

En dat er na een klacht over een hulp met die hulp gesproken wordt en dat er eventueel een “controle”wordt uitgevoerd bij de klant.

Ik doe mijn werk nog steeds met veel plezier,maar door al het negatieve wat er de laatste tijd te lezen en te horen is over de thuiszorg wordt het wel minder.

Als ik zo uw verhalen lees bent u inderdaad beter af met een werkster,want die zijn verder niet aan regels gebonden en kunnen dus helemaal werken zoals u wilt en waarmee u wilt!

• mariska

hoi maike

ik denk dat wij altijd wel zulke dingen tegen blijven komen en je kunt proberen het negatieve naar het positieve te draaien als dit echt niet lukt moet je maar denken een klacht is nooit negatief het is zelfs een manier om de zorgverlening te verbeteren als je deze klachten nooit hoort kun je ze ook niet verbeteren

• teleurgesteld

Maike schreef:

>

> Over (voor)oordelen gesproken zeg.Volgens mij bent u er toch

> mee begonnen.

Nou Ik ben nergens mee begonnen ik ben ermee geconfronteerd!!

> Het is spijtig dat u slechte ervaringen hebt gehad,maar er

> zijn gelukkig meer tevreden als ontevreden klanten.

Daarom krijg ik dus zo veel klachten dagelijks binnen??

>

> Dat er regels zijn over wat we wel en niet mogen doen,is er

> voor onze gezondheid.En heeft dus niks met de arrogantie van

> de thuiszorg te maken.Die regels zijn opgesteld door de

> arbo-dienst en niet door de thuiszorg.Dat begrijp ik en daar ben ik het absoluut mee eens,maar dat betekend toch niet dat ik zelf het bed nog moet opmaken omdat de punten van het dekbed ergens rondzwerven in het midden?? dat heeft toch ook niets te maken met het feit dat de hulp hetzelfde doekje van het toilet over mijn aanrecht haalt??? en ga zo maar door,dat heeft helemaal niets met arbo te maken.

Die regels zijn heel

> duidelijk en worden bij ons altijd aan klanten uitgelegd

> voordat ze de eerste keer hulp krijgen.Als je 10 klanten in

> een week hebt zijn die regels echt wel nodig.Maar sommige

> mensen denken dat wij alleen bij hun komen en dus die regels

> wel aan onze laars kunnen lappen.

>

> En wat mensen nog steeds niet schijnen te begrijpen is dat

> wij taken overnemen die zij niet meer kunnen.

Juist !!!

Maar er wordt

> daarbij ook rekening gehouden met wat eventuele

> mantelzorgers(partners,kinderen,vrienden)kunnen doen.

En als die er niet zijn???

Wij

> kunnen echt niet in 3 uur een huis van boven tot beneden

> schoonmaken,boodschappen doen,bed verschonen,en wat een klant

> nog meer wilt.Dat is bij mij helemaal niet aande orde.Ik vraag in 4 uur: bed verschonen het sanitair wat bijwerken (want dat krijgt immers al een goede beurt van mijn andere hulp) en dan nog zuigen en dweilen.en ik heb geen villa maar een gemiddelde doorsnee woning met 3 slaapkamers.Meer wordt er niet gevraagd!!

.En juist door het verhogen van de eigen

> bijdrage zijn veel klanten teruggestapt naar 3 uur in de week.Ik verneem van veel mensen ,omdat ik een belangenvereniging heb opgericht dat heel veel mensen uit ontevredenheid hebben opgezegd,en daar wil men niet voor betalen ,zeker niet na de verhoging.

>

> De thuiszorg hamert er absoluut niet op dat praten/luisteren

> het belangrijkste is.Je voelt meestal zelf aan of een klant

> daar behoefte aan heeft of niet.En anders maakt een klant dat

> zelf wel duidelijk.Ik heb toevallig vandaag 2,5 van de 3 uur

> met mijn klant gepraat.Maar reken maar dat ik volgende week

> dubbel zo hard werk om alles weer spik en span te hebben.Dat is natuurlijk heel prettig als een cliènt daar behoefte aan heeft,maar de meerderheid wil nu eenmaal hulp,men schijnt maar niet te begrijpen )die klacht hoor ik heel veel0 dat men al moeite genoeg heeft om al die dingen uit handen te moeten geven omdat men zelf niet meer kan.

>

> Er zijn veel klanten die een hele goede hulp hebben en die

> hoor je dus meestal niet.

Jawel hoor,ik heb juist gecomplimenteerd naar de hulp die naar volle tevredenheid haar werk deed en ook over haar naar de thuiszorg toe.

Jammer genoeg hoor je meestal de

> mensen alleen als er iets te klagen valt.

Ja erg jammer maar in mijn geval dus absoluut niet.Vindt je het dan gek

> dat de thuiszorg en haar medewerkers een slechte naam krijgen.Ja luisterden ze maar beter zou ik zeggen.

>

> Mijn manager komt weldegelijk op bezoek bij klanten.Dat dat

> bij u niet gebeurd is,klopt natuurlijk niet.Maar doe nou niet

> meteen of de hele thuiszorg niet deugd!!

> Want ik weet uit eigen ervaring dat het in veel plaatsen goed

> geregeld is.Het is zo jammer dat ik dan weer hoor via mijn vereniging dat het op veel plaatsen helemaal fout gaat.

> En dat er na een klacht over een hulp met die hulp gesproken

> wordt en dat er eventueel een “controle”wordt uitgevoerd bij

> de klant.Zo zou het dus overal moeten zijn.

>

> Ik doe mijn werk nog steeds met veel plezier,maar door al het

> negatieve wat er de laatste tijd te lezen en te horen is over

> de thuiszorg wordt het wel minder.Ja helaas dat kan ik me voorstellen.

>

> Als ik zo uw verhalen lees bent u inderdaad beter af met een

> werkster,want die zijn verder niet aan regels gebonden en

> kunnen dus helemaal werken zoals u wilt en waarmee u wilt!Kunt u mij dan uitleggen wat het verschil tussen die 2 is,ze moeten immers beiden hetzelfde werk verrichten….een hulp in de huishouding en een hulp van de thuiszorg die ingehuurd wordt om de huishouding te doen.

• teleurgesteld

Jammer Maike dat je net zo in de verdedeging schiet als mijn laatste hulp.Er kan dus niet over gesproken worden,jouw mening is dus dat de klant te veeleisend is.Probeer de kant van de cliënt eens in te zien.Die heeft al zo veel moeten inleveren,die is afhankelijk geworden in veel gevallen ook chronisch.Ze kunnen het echt niet meer zelf,zoals bijvoorbeeld iemand met MS (ook daar kreeg ik een mailtje van)Ze kan helemaal niets meer zelf,zit in een rolstoel met alle gevolgen van dien.De wijkverpleegkundige komt haar wassen en aankleden en de thuiszorg heeft haar een huishoudelijke hulp toegewezen,die alleen maar loopt te zuchten en te steunen,omdat ze vind dat ze zo veel moet doen.Er is geen familie in de buurt die haar kan helpen,haar echtgenoot is 2 jaar geleden overleden en haar buurtjes helpen haar af en toe,maar die werken ook allemaal,dus is ze afhankelijk van de thuiszorg.Maar ook weer ontevredenheid.Ze heeft dus nu ook een particuliere hulp en is daar erg tevreden mee.Nou als je dat zo wilt is mij dat prima,maar klaag dan ook niet dat het zo slecht met de thuiszorg gaat,want de prijs die je betaald voor hulp in de huishouding via de thuiszorg krijg je niet de kwaliteit die je mag verwachten en ja dan gaan mensen opzeggen en over op een particuliere hulp Of zoals je het dan oneerbiedig “werkster”noemt.Alleen kost die “werkster”de helft van de hulp van de thuiszorg,maar ze verzet veel meer werk en nog preciezer ook.

Als dat is wat je wil,zitten we op 1 lijn,alleen ben ik niet de enige die het op die manier heeft opgelost.