'Duizenden thuishulpen in de knel door concurrentieslag'

• kyra

wat je zegt over het rio is volgens mij niet helemaal juist zij kunnen namelijk door de telefoon niet zien wat mensen zelf kunnen ik denk dat je dat samen met de zorgvrager moet bespreken,

ja dat bedoel ik. het rio neemt wel de indicatie af en als hulp moet je die indicatie zelf nakijken of dat klopt in de praktijk en zo niet dan kan je een herindicatie aanvragen. bij ons zal de client ook de doekjes moeten wassen anders is dat idd niet hygienisch, maar ook dat gebeurd niet altijd. als ik vermoed dat ze niet egwassen worden zet ik de waterkoker aan en dat gooi ik over de doekjes. dat gaven ze bij ons als tip als de doekjes niet gewassen worden.

die infomap is een map die clienten krijgen als er een aanvraag voor hulp is gedaan. daar staat in hoe je de organisatie kan vinden en allemaal info over mantelzorg en dagopvang en info over het beleid van de organisatie en allemaal telefoonnummers en instanties zoals cak, rio enz.

de zorgmap hebben wij ook maar die is alleen ter info voor ons en voor overdrachten enzo.

• kyra

ohhh teleurgesteld….een pgb is idd wat anders dan hulp van de thuiszorgorganisatie rechtstreeks. als pgb-er ben je zelf een soort werkgever en bepaal je zelf het werk wat er gedaan moet worden. het was mij ook niet duidelijk dat je hulp via het pgb kreeg. dan gaat het rio verhaal niet zo op. normaal indiceerd het rio de hulpaanvraag.

• mariska

kyra

dat is vreemd bij ons zit er een werkwijze in .

ook waar je de spullen kunt vinden die je nodig hebt.

verder kun je er in vinden wat de afspraken zijn, waneer je iets doet,hoe vaak.

er zit zelfs in waar je heen kunt met een klacht.

• Maike

Wij werken met een logboek.Daaein zit informatie over de thuiszorg,de verschillende vormen van hulp dij wij kunnen verlenen.Er staat ook in wat je met een klacht kan doen.Verder zit er een afspraken formulier in,waarop precies staat wat wij moeten doen(eventueel samen met de klant)

Een belangrijk onderdeel is het formulier voor de klant,familieleden en mantelzorgers.Daarop kunnen zij al hun vragen,klachten,ideen of wat dan ook opschrijven.Als hulp ben je verplicht te kijken of er wat staat en zo ja dan moet je het bepraten met de klant en aftekenen als het besproken is.

Ook zit er een formulier in met gegevens over de klant:Waarom krijgen ze hulp.maar vooral de belangrijkste telefoonnummers zodat je weet wie je moet bellen in een nood situatie.

Maar het belangrijkste uit het logboek zijn de aftekenlijsten en de rapportage.

Op de aftekenlijsten kruis je aan wat je hebt gedaan.Dus als inval hulp weet je precies wanneer wat is gedaan en kan je zelfstandig verder gaan.

En bij de rapportage kan je veranderingen,opmerkingen ed. opschrijven.Heel handige als er meerdere mensen bij een klant komen.

• teleurgesteld

hoi kyra,

Ook met een pgb kun je zorg inkopen bij een thuiszorginstantie dan heb je geen zorg in natura maar dan koop je zorg in.En inderdaad dan bepaal ik als “werkgever”wat er in mijn huis gedaan moet worden.Ik lees trouwens wel met verbijstering dat mensen hun doekje bijvoorbeeld niet wassen.mensen die zelf zo onzorgvuldig met hygiëne omspringen mogen niet klagen vind ik.Ik heb zelfs een hele stapel verschillende kleuren doekjes blauwe voor het sanitair,maar ook daar maak ik verschil in wat voor het toilet gebruikt wordt mag bij mij absoluut niet voor de wastafel gebruikt worden en roze en gele doekjes voor het overige.ik heb ongeveer 20 van die “wonderdoekjes”liggen in die verschillende kleuren en ieder doekje dat gebruikt is gaat meteen op de rand van de wasmand en ze worden allemaal op 60 graden gewassen,elke keer weer.Hetzelfde gebeurd met de dweil.ik heb zo'n dweilsysteem(ik weet niet hoe het heet)een stok en aan het einde zit zo'n “voet”die je kunt openklappen daar doe je het hoesje omheen en dan klap je het weer dicht en dan kun je dweilen en het er weer afhalen om de dweilhoes weer in het water te doen en te wringen er er dan weer om doen.Daar heb ik 4 dweilhoezen bij,die gaan elke keer ook op 60 graden de was weer in,ik gebruik geen dag dezelfde dweil of doek,vandaar dat men mij ook wel eens “pietje precies” noemt.Maar evengoed wist(of het was laksheid) de hulp via de thuiszorg niet dat ze dat gescheiden moest houden,hetzlefde doekje voor het toilet wilde ze ook voor mijn aanrecht gebruiken,vandaar dat ik het ook over scholing heb.Inmiddels leer ik uit jullie verhalen ook een hoop.Bijvoorbeeld dat de ene instantie beter met het beleid omgaat dan de ander,maar daar zou een eind aan moeten komen.Er zou 1 richtlijn moeten komen voor alle thuiszorginstanties,dan schieten we alweer een eind op.Maar ik ben zeker doot deze nuttige discussie een stuk wijzer geworden en hoop dat ik jullie vaker mag benaderen als ik met vragen zit.Ik heb er zeker in de afgelopen dagen veel van geleerd,ook dat er WEL thuiszorghulpen zijn die luisteren naar de client en niet blindelings via een papiertje werken.Ik kijk er door deze discussie anders tegenaan,en ik hoop dat jullie het ook van de andere kant beter begrijpen.

prettige paasdagen allemaal !

• mariska

hallo terleurgesteld

het is heel fijn dat u nu laat horen dat u er nu anders tegen aan kijikt en als u nog meer tegen komt mag u dat rustig vragen dan kunnen we mischien samen kijken hoe het anders kan, uit deze lange lijst van discussie blijkt wel dat we u begrijpen

en bereid zijn te luisteren naar kritiek hier leren wij ook van.

• len

HELEMAAL MEE EENS !!!!!!!!!mariska schreef:

>

groetjes len

> hoi

>

> waar ik ongerust over begin te worden is of de regering wel

> beseft wat men aanricht.ik verzorg veel heel oude mensen en

> niet alleen adl maar ook hdl.

> wij zijn vaak de enigen waar ze alles tegen vertellen om dat

> ze niet iedereen willen belasten met hun zorgen.

> ik merk nu dat die groep mensen heel onrustig worden en bang

> zijn dat wij hun niet meer mogen helpen.

> als ik dan kijk waar deze mensen van rond moeten komen en wat

> ze over houden om te besteden dan zakt mij de moet in de

> schoenen.

> en dan nog al die mensen die straks zonder werk zitten waar

> moet dit toch naar toe er zijn nog genoeg andere zaken waar

> op bezuinigt kan worden b.v op de inkomens die de heren van

> de regering zelf krijgen zij hoefen zich geen zorgen te maken

> om hun ouders geld genoeg toch.

> dat denkers meer geld verdienen dan doeners alla maar dat dat

> ten kosten moet gaan van allle oude mensen,mensen hun baan

> verliesen dus ook in de problemen komen.

> en niemand maar dan ook niemand in den haag ziet dit dan is

> mijn voorstel om in de positie van ouderen te gaan wonen met

> hun inkomen het liefst voor een jaar.

> ik geloof dat het tijd wordt om iedereen wakker te schudden

> maar weet nog niet hoe.

• mariska

hoi len

ben blij dat toch iemand het met me eens is en hoop dan ook dat er mensen zijn die een plan willen maken om den haag eens te laten weten hoe het is als je afhankelijk bent en laag inkomen en dan ook nog hulp nodig hebt om zelfstandig te kunnen blijven wonen, hoe moet dit verder.

en als ik dan kijk wat hun per maand verdienen daar moet ik zelfs een half jaar voor werken.

ik geloof echt dat ze niet door hebben dat oude mensen maar heel weinig inkomen hebben.

ik zie hun al vier dagen het zelfde eten en dat ze hun kinderen en kleinkinderen niets meer kunnen geven, of zouden ze daarom 30% loonsverhoging willen.

volgens mij gaat het echt uit de hand lopen.