3 uur werk, maar zit 1½ uur op haar reet.

• Alexa

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe hulp.

Die graag naar haar eigen situatie werken wilden, prima toch !

Maar zij zit anderhalf uur op haar kont, en dat zit mij niet lekker.

Ieder moment, na een klein beetje iets gedaan te hebben, gaat zij weer zitten, zo gaat het wel 5x in die 3 uurtjes.

Afgelopen week had ze heel weinig gedaan, ik moest privè bellen, maar zij ging gewoon erbij zitten luisteren.

Mijn zoon kwam, en dat was voor haar redenen om tegen 11 uur, gewoon erbij te gaan zitten, tot 10 voor twaalf, en toen ging zij weg.

WC schoonmaken vind zij vies, en die blijft ook stinken, ramen en kozijnen worden niet gelapt binnen, zij doet alleen waar zij zin in heeft.

Terwijl ik juist hulp heb voor het zwaardere werk, loopt zij er de kantjes af en is steeds oooooo zo moe… van het niets doen.

Hoe pak ik dit het beste aan, want dit kan natuurlijk niet zo doorgaan.

• regina

Hoe is dit zover gekomen. Toen u hulp voor de eerste keer kwam zijn er toen geen wederzijdse afspraken gemaakt? Dat is wel de bedoeling u krijgt te horen wat wel en niet gebruikelijk is en welk materiaal aanwezig moet zijn, samen met u hulp spreekt u af welke werkzaamheden gedaan worden per week en bv welke werkzaamheden eens per maand. Probeer dit alsnog te bespreken met u hulp en zet deze afspraken als het een thuiszorg hulp is in het dossier. Komt u er niet uit vraag dan om een andere hulp.

• Alexa

Zij kwam, nadat mijn trouwe hulp na vele jaren verhuisde naar buiten.

Heb verschillende gehad, die niet veel beter waren, en mij als een dementerende behandelde en als een oudje die alles maar toeliet.

Maar dat was een vergissing voor die dames.

Nu weer deze, zij wilde graag op haar eigen manier werken, en ook zelf indelen, prima toch?

Maar mevrouw neemt er het gemak van, en doet alles wat zij prettig vind en niet vermoeiend is en niet wat er echt gedaan moet worden, en wat echt werken is dus.

Ik moest kijken of het ook klikte, zij zei, de eerste keer al, dat het van haar kant klikte, ja wat wil je, ze dacht een makkie te hebben, maar van mijn kant klikt het nu helemaal niet meer, nadat ik de kat uit de boom heb gekeken.

Bij deze thuiszorg, lopen een stelletje mensen, die liever lui dan moe zijn.

En als er weleens een inval kracht komt, en die echt werkt, dan is die al vast bij een ander werkzaam, ik krijg de slechte hulpen.

• Carolien

Beste Alexa,

Nog niet zo lang geleden is dit onderwerp ook hier aanbod geweest.

Lees eens de bericht met de titel “Wat moet/kan ik doen.” beginnend op 18-04-2007 11:42 .

Ik denk dat je dan al een heel eind kunt komen.

Maar mocht die informatie niet voldoende zijn, laat het dan gerust hier weten.

• Alexa

Ik heb het gelezen Carolien.

Zijn ze allemaal zo?

Het lijkt wel of er geen normale vrouw, die hart voor haar werk heeft nog te vinden is.

Wat ik las, kan mijn verhaal wel zijn, ook ik heb die ervaringen.

Ik krijg onderhand een minderwaardigheids gevoel, maar het ligt echt niet aan mij,

ik vertrouwde haar, en liet haar d'r eigen gang gaan, omdat zij dat graag wilde.

Maar dat van vorige week, dat deed voor mij de deur dicht.

Dan maar oorlog met de thuiszorg, maar dit hoeft van mij niet, mijn huis vervuit op deze manier ook.

• babs

Mis Alexa. Ik kom even in de verdediging hahahah. We zijn niet allemaal zo en zeker zijn er nog die hart voor het werk hebben. Ik spreek uit ervaring ben zelf thuishulp en heb echt wel hart voor me werk en ook nergens te beroerd voor. Hoor de klanten gelukkig ook niet klagen. Maar wil hierbij alleen zeggen hoop dat je ze niet allemaal over een kam scheert. Maar vind het erg vervelend voor jou dat jij het zo getroffen hebt. Hoop voor je dat je het in de toekomst beter treft. En je huis laten vervuilen echt niet nodig zijn meerdere goeie hulpen hoor moet je gewoon in goed overleg doen met je zorginstantie.

• mirna

Hier hoeft u ook geen genoegen mee te nemen, neem aub contact op met de thuiszorginstelling om daar over te praten. Ik zelf werk bij 6 verschillende clienten in de week en zorg dat overal alles netjes en onderhouden is. Probeer de grote beurten over de weken ook te doen, je kan tenslotte niet alles tegelijk. En als de behoefte van de client daar is zit ik ook rustig soms een kwartiertje te praten. Er zijn nog genoeg goeie collega's, die met hart en ziel werken bij de HVZ.

• Carolien

Je bent jammer genoeg niet de enigste met dit probleem Alexa. Het komt steeds vaker voor dat het personeel van de thuiszorginstellingen eigenlijk niet goed in staat zijn om hun werk te doen of gewoon de kantjes er vanaf lopen. Er zitten uitzonderingen tussen, maar die lijken wel steeds minder vaak voor te komen.

Ik begrijp Babs reactie heel erg goed. Op een prikbord als dit zul je vooral mensen tegenkomen die hun vak heel erg serieus nemen. Voor die mensen geldt jouw verhaal dan ook niet. Maar voor heel veel andere medewerkers helaas wel.

Wanneer je klaagt bij de thuiszorginstelling probeer dan ze toch te vriend te houden wanneer je via de zorginstelling je zorg wilt blijven behouden. Je zult de communicatie daar dan op af moeten stellen. Maar je hoeft je niet weg te laten sturen zonder dat je klachten besproken worden en/of er verbetering beloofd wordt. Stuur ook gerust een schriftelijke bevestiging van het gesprek dat je per telefoon gehad hebt met daarin je klachten en de reactie van de thuiszorg.

Als je niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht neem dan contact op met de klachtencoordinator van de thuiszorgorganisatie. En als er een clientenraad is kun je daar ook je klacht wegleggen over het niet goed afhandelen van de klacht. Zij kunnen niet direct bemiddelen, maar het kan wel helpen om binnen de organisatie de boel aan de gang te krijgen voor je.

• Alexa

Ten eerste wil ik even dit zeggen, dat er ook veel goed hulpen zijn, maar als die bij mij moet invallen, dan hebben ze al een vaste stek elders, ja en die mensen laten zo een prima hulp niet los, wat begrijpbaar is.

De uitzendkrachten, of de luiaards krijg ik.

Ik weet niet of er een cliëntenraad aanwezig is hier Carolien.

I

k lig al steeds overhoop met die thuiszorg hier, ik wil een normale hulp, die gewoon haar gang gaat, en niet de kantjes eraf loopt.

Zij kan rustig haar gang gaan, ik vraag niets, maar verdom het om mij in de zeik te laten nemen.

• brigitte

Misschien is het een idee om de hulp rechtstreeks aan te spreken als er iets niet naar de zin is. Klagen op deze site achter iemand zijn rug om is wel het makkelijkste om te doen.

Maar voor sommige mensen erg moeilijk om iemand eerlijk in zijn gezicht te zeggen wat er dwars zit.

Wel zo eerlijk als de hulp weet wat er niet zint. dan kan zij er ook normaal over praten en op reageren