Ik ben thuiszorgmedewerkster, thuishulp A.
Ik ben werkzaam 5 halve ochtenden in de week bij clienten.
Gelukkig tref ik vaak hele aardige mensen aan, bij wie ik graag werkzaam ben en zij ook tevreden over mij zijn.
Wat ik al zo doe op een ochtend is afhankelijk wat de mensen ook willen dat er gedaan wordt.
Voorbeeld van een ochtend werken bij mij, ik noem de werkzaamheden:
Bed verschonen, indien nodig.
Prullenbakken legen.
Stoffen als dit gevraagd wordt (in overleg),
en altijd stofzuigen: huiskamer, hal, trap, badkamer en slaapkamer, en dweilen indien nodig (in overleg).
De badkamer maak ik schoon, ik doe hier ongeveer half uurtje over,
en vervolgens de wc.
Ook de extra klusjes zoals ramen wassen, de keukenkastjes maak ik altijd schoon aan de buitenkant voordat ik wegga.
Ik vraag altijd aan de client wat ik op een ochtend eventueel extra kan doen.
Ik werk 3 uur per ochtend.
Verder vind ik jammer, dat thuishulpen A gezien worden als mensen die op hun (reet) zitten, niet iedere hulp kan over een kam gescheerd worden is mijn mening, ik moest dit even kwijt.
Verder merk ik dat clienten het vaak moeilijk vinden om hulp over te geven aan jou als thuishulp, je merkt dit dat ze je vaak voortdurend controleren en je voor zijn met werkzaamheden door bijvoorbeeld te willen weten waar je met een emmer water naar toe gaat (die ik door de wc wil wegspoelen).
Als mensen achter je lopen is het m.i. moeilijk om werkzaam te zijn een ochtend.
Ik ben nu 5 jaar werkzaam bij de thuiszorg. Ook heb ik een cursus gedaan en dat wordt vaak vergeten. Het is belangrijk dat clienten je kunnen vertrouwen, maar dat vertrouwen moet vaak opgebouwd worden.
Veder dat je als client je vrij voelt om goed contact te hebben met je hulp, maar daar moeten beide partijen aan werken. De client en de thuishulp.
Sociaal contact, oplettendheid vanuit de hulp is net zo belangrijk als dat het huishoudelijk werk goed gedaan wordt, is mijn mening. We zijn niet alleen “”werksters“”, maar we hebben ook een signalerende functie wat vaak vergeten wordt.
groetjes Ineke