3 uur werk, maar zit 1½ uur op haar reet.

• Alexa

Ik heb 7 jaar een vaste hulp gehad, tot volle tevredenheid van allebei de kanten.

Vaak zaten wij ook gezellig samen koffie te drinken, en kwebbelde met zijn tweetjes.

Maar het werk leed er niet onder.

Zij stopte ermee helaas, en toen begon het gedonder.

Een bedrijf, dat zover gaat, dat haar personeel gewoon de kantjes eraf mag lopen, en het werk gewoon laat liggen, omdat mevrouw geen zin heeft, of haar dag niet heeft.

De Thuiszorg, keurde het dus goed, dat mevrouw bijelkaar 1½ rustpauze nam.

Zo een bedrijf moet hun vergunning ingetrokken worden.

Zij zijn geen zorgverleners meer, maar profiteurs van de gemeentschapsgelden.

Maar er zijn zoals Carolien al aangaf, meerdere zorgverleners hier in de stad.

• Carolien

Ik heb 10 jaar thuiszorg en meer dan 50 verschillende thuiszorgmedewerkers over de vloer gehad voor huishoudelijke verzorging in die periode. Gobaal heb ik zo'n 10 hele goede medewerkers gehad en een 5 verschrikkelijk slechten.De rest deed het werk redelijk tot prima, met hier en daar punten waar ruimte was voor verbetering. Het blijft tenslotte altijd mensenwerk.

De veranderingen die nu steeds beter merkbaar zijn hebben wel tot gevolg dat er veel thuiszorgorganisaties zijn die alleen nog geinteresseerd zijn in het draaien van uren productie en waarbij de kwaliteit van de zorg ondergeschikt is. Dit is door de WMO nog verder onder druk komen te staan. Met als gevolg dat slechte thuiszorgorganisaties nu echt door de mand vallen en de verhalen van hun clienten ronduit schrijnend zijn.

Feit is dat een thuiszorgmedewerker komt ter vervanging in de meeste gevallen. In die situatie mag je een bepaald niveau van kwaliteit en professionaliteit verwachten. De ene client zal wat meer naar de kwaliteit kijken dan de ander. Sommige zijn al blij dat er iemand komt en wat en hoe het dan gedaan wordt is eigenlijk van ondergeschikt belang, anderen zijn er zich goed van bewust dat hun huishouden wel het visitekaartje is van jezelf en een schone woonomgeving geeft woongenot. Die laatste groep zal kritischer kijken. En terecht, vind ik, want er wordt professionele zorg verleend waar een flink prijskaartje aan hangt. “ Waar” voor je geld verwachten, en een professionele houding, is niet te veel verlangt van de thuiszorgmedewerker.

Zouden we het accepteren wanneer je een auto bij de garage brengt voor een grote beurt a 300 euro en dat dan maar de helft gedaan is van wat er op de rekening staat ?

• Ineke

Ik ben thuiszorgmedewerkster, thuishulp A.

Ik ben werkzaam 5 halve ochtenden in de week bij clienten.

Gelukkig tref ik vaak hele aardige mensen aan, bij wie ik graag werkzaam ben en zij ook tevreden over mij zijn.

Wat ik al zo doe op een ochtend is afhankelijk wat de mensen ook willen dat er gedaan wordt.

Voorbeeld van een ochtend werken bij mij, ik noem de werkzaamheden:

Bed verschonen, indien nodig.

Prullenbakken legen.

Stoffen als dit gevraagd wordt (in overleg),

en altijd stofzuigen: huiskamer, hal, trap, badkamer en slaapkamer, en dweilen indien nodig (in overleg).

De badkamer maak ik schoon, ik doe hier ongeveer half uurtje over,

en vervolgens de wc.

Ook de extra klusjes zoals ramen wassen, de keukenkastjes maak ik altijd schoon aan de buitenkant voordat ik wegga.

Ik vraag altijd aan de client wat ik op een ochtend eventueel extra kan doen.

Ik werk 3 uur per ochtend.

Verder vind ik jammer, dat thuishulpen A gezien worden als mensen die op hun (reet) zitten, niet iedere hulp kan over een kam gescheerd worden is mijn mening, ik moest dit even kwijt.

Verder merk ik dat clienten het vaak moeilijk vinden om hulp over te geven aan jou als thuishulp, je merkt dit dat ze je vaak voortdurend controleren en je voor zijn met werkzaamheden door bijvoorbeeld te willen weten waar je met een emmer water naar toe gaat (die ik door de wc wil wegspoelen).

Als mensen achter je lopen is het m.i. moeilijk om werkzaam te zijn een ochtend.

Ik ben nu 5 jaar werkzaam bij de thuiszorg. Ook heb ik een cursus gedaan en dat wordt vaak vergeten. Het is belangrijk dat clienten je kunnen vertrouwen, maar dat vertrouwen moet vaak opgebouwd worden.

Veder dat je als client je vrij voelt om goed contact te hebben met je hulp, maar daar moeten beide partijen aan werken. De client en de thuishulp.

Sociaal contact, oplettendheid vanuit de hulp is net zo belangrijk als dat het huishoudelijk werk goed gedaan wordt, is mijn mening. We zijn niet alleen “”werksters“”, maar we hebben ook een signalerende functie wat vaak vergeten wordt.

groetjes Ineke

• babs

Hoi Ineke ikzelf werk ook als Thuishulp A maar als je bij vaste klanten komt weet je vaak ook wel wat er allemaal moet gebeuren. En laten ze je je gang gaan. Ik heb zelf 8 klanten in de week. Ik heb zelf ook een cursus gehad . Waar ik gelukkig ook veel aan heb. Ik hoor mijn klanten ook niet klagen over me werkzaamheden. Sommige zijn vaak nog aan de betere hand dat ze als je er bent zelf ook nog vaak helpen (zoals stoffen )en vinden dit leuk. Ondertussen praten ze honderd uit. En kijken vaak uit naar het moment wanneer je weer bij hun komt.

• Alexa

Carolien, ik kan het niet beter onder woorden brengen, zoals jij dit hier doet.

Ineke, stofzuigen, en de WC zijn vaste prik iedere week.

Daarna kunnen er ramen en kozijnen gelapt of de keukenramen en kozijnen en deuren, één keer in de zoveel weken.

Maar al het wit/kozoijnen en deur om de ruiten heen, word NIET/NOOIT schoongemaakt, vreemd hoor.

Heb maar een piepklein stukje zeil in mijn keuken, er ligt een vaste loper

opgeplakt.

Het is dus een huiskamer, gang, keuken, en 1 slaapkamer.

Bed doe ik zelf, afstoffen en afwassen ook, de badkamer hoeft zij ook niet te doen, en het rommelkamertje ook niet.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf nog.

Goh, en daar word die dame toch zo vreselijk moe van, dat zij ieder moment moet uitpuffen.

Ik zit als er iemand is, gewoon achter mijn computer, of ik ga lezen, maar niet controleren.

Ik ben niet pietepeuterig, en controleer niets, maar het toilet ruikt vies, en dat het gewoon niet schoon is gemaakt.

• selo

Alexa.jij gebruikt het woord“reet”…. dat zegt al genoeg over jouw nivo.Ik zou,me toch maar eens afvragen,waarom jij hele horde's thuiszorgmedewerkers over de vloer gehad hebt,en waarom jij nog maar EEN kans krijg,bij de thuiszorgorganisatie?!

Prettig weekend“Alexis”!!

• Carolien

@Selo

Ik denk dat je de bijdragen nog eens terug zult moeten lezen. Ik (Carolien) was degene met meer dan 50 hulpverleners in 10 jaar tijd. Alexa heeft aangegeven dat ze 7 jaar lang dezelfde hulp heeft gehad.

• Alexa

Ach Carolien, lezen is moeilijk.

Ik kreeg weleens een invalster, als mijn vaste hulp ziek was.

Alleen nu, nu dat zij er mee op is gehouden, worden er steeds invallers gestuurd.

En ja, het moet wederzijds ook klikken, en het beetje werk dat er hier is, mag toch wel met een beetje zorg en aandacht gedaan worden.

Ik zie al, dat dit in een groot bedrijf, een werknemer dit goed, die ligt er gelijk uit.

Maar wij gehandicapten moeten het wel accepteren.

Daarom willen er mensen zo graag bij de thuiszorg werken, er is niemand die je controleerd, en als de cliënt wat zegt, dan liegt die.

De goede daar buiten gelaten hoor, want die zullen er zat zijn, maar hier hebben zij niet veel soeps bij de Thuiszorg rondlopen.

Ik heb al vanaf 1999 thuishulp, maar er is er nog nooit eentje van die thuiszorg bij mij thuis geweest om eens te praten.

• willy

Ik volg deze discussie nu al een aantal dagen en wil nu reageren

Alexa

Als U zo veel zelf doet wat blijft er dan nog over voor de hulp. Badkamer valt weg. Rommelkamer hoeft ook niet .Afstoffen hoeft ook niet.Kon ook niks terug vinden over het schoonmaken van de keuken.Bed hoeft niet.

Dus wil U hier bij zeggen dat de hulp elke week ramen moet lappen cq deuren moet lappen? Want dit begrijp ik uit deze discussie. .Ik vind het niet meer dan logisch dat er dan tijd over is .Want de hulp heeft te maken met de arboregels.Ramen lappen staat vier a zes weken voor .

Niet alles tegelijk.Deuren lappen 1 keer in de drie maanden ,maar ook niet alles tegelijk .

Ik heb ook gelezen dat je achter de computer zit tijdens dat de hulp er is .Maar de normen van de thuiszorg is dat een client mee werkt tenzij het niet anders kan .Aangezien dat jij veel zelf doet lijkt het me sterk dat dat niet gaat als de hulp er is.

Je moet goed begrijpen dat ieder mens op zijn eigen tempo werkt.De ene langzaam de andere snel.Het is niet de bedoeling van de hulpen dat er werk gezocht word.Klaar is klaar.

Misschien een idee om een nieuwe intake te vragen voor minder uren ????

Wat heeft de hulp dan WEL gedaan allemaal? Want dat kan ik nou niet terug vinden in deze discussie.Het lijkt me sterk dat de hulp alleen maar gezogen heeft en de toilet schoongemaakt heeft.?De medewerkers zijn om u te ondersteunen,zodat u langer in uw huis kan blijven wonenMaar de medewerkers zijn zeker GEEN werksters

Hier nog een tip voor U .Misschien is PGB wat voor U .Kan U zelf uitzoeken die U zelf wilt.Heeft U dan nog klachten helaas ………….

Hoogachtend Willy

• Alexa

Zij heeft met de franse slag gezogen, de trap met de mop gedaan, wat niet nodig was, omdat die een keer in de maand gedaan word.

Verder heeft zij het balkonraam aan de buitenkant gelapt, maar erom heen niet.

Het keukenraam en deur, en de ramen van de rommelkamer, die grenzen ook aan het balkon, en die werden dus NIET gedaan.

Terwijl dit allemaal, door het vel verkeer hier heel snel vuil word.

Dus er was nog werk zat.

Zij was 14 dagen terug met de keuken bezig, maar daar is zij niet verder mee gegaan.

Ik doe mijn eigen taken, over de week verdeelt, ik kan s'morgens niet veel doen, en ga juist niet, voor de hulp haar voeten lopen.

Waarom zijn de ramen dan smerig?

Waarom doet zij de trap, dat niet nodig was?

Zij wilde haar gang zelf gaan, maar dan de lichste karweitjes doen, ja zo lust ik er nog wel een paar.

Ik begrijp, dat jij voor de goede opkomt, dat siert je, maar er is altijd kaf onder het koren.

Ik heb een ernstige stofwisselingsziekte, waarvan zware vermoeidheid één van de symptomen zijn.

Ik heb niet voor niets al jarenlange hulp.

Misschien is het maar beter, om deze hele discussie af te sluiten, ik vroeg hulp, en die heb ik van Carolien gekregen, maar wil mij niet als hulpvraagster in een hoek laten drukken, dan proberen ze ook bij de thuiszorg al.

Maar ik ben niet op mijn mond gevallen gelukkig, en ze krijgen ook antwoord terug van mij.