3 uur werk, maar zit 1½ uur op haar reet.

• Carolien

Brigitte, wat jij voorstelt zou in een normale situatie gewoon kunnen. Maar het is wel duidelijk dat de hulpverlenende zich niet normaal gedraagd bij de client in huis en de conclusie dat zelf de discussie tot verdere escalatie zou kunnen leiden lijkt mij gerechtvaardigd op basis van wat er verteld is. Het gaat hier duidelijk om een ongemotiveerde hulpverlener die de goeder trouw van de client misbruikt en dat de gewoonste zaak van de wereld vindt. Het gaat hier niet om een kleine zaak als het vergeten schoonmaken van hoekje maar om een behoorlijk aantal grote zaken. Gezien de eerdere problemen die zich al hebben voorgedaan met andere hulpen kan ik me heel goed voorstellen dat Alexa helemaal die discussie met de hulpverlenende zelf niet wil aangaan en de thuiszorgorganisatie er op aanspreekt.

De thuiszorgorganisatie is verantwoordelijk voor haar personeel en wanneer het personeel niet het werk levert wat verwacht mag worden dan is de organisatie net zo goed het aanspreekpunt. Clienten kiezen juist voor zorg in natura zodat dit soort zaken niet door hen zelf afgehandeld hoeven te worden. Ze geven die extra zorgen uit handen. Dat is een bewuste keuze, anders was er wel voor een PGB gekozen.

Overigens valt het me elke keer weer op hoe “bot” er door sommige hulpverleners hier op dit forum gereageerd wordt wanneer het gaat om een client die problemen hebben met een hulpverlenende. Maar wanneer het omgekeerde het geval is, is er vooral heel veel begrip. Ik hoop toch dat dit forum ook voor clienten van de thuiszorg bedoeld is en niet alleen voor hulpverlenende.

• Carolien

@ Alexa

De meeste thuiszorgorganisaties hebben tegenwoordig wel een website waarop vermeld staat of er een clientenraad is. Daarnaast kun je het natuurlijk ook gewoon vragen aan de organisatie zelf via het algemene informatie nummer van de organisatie.

• joke

hallo

Ik volg deze discussie en wil hierbij wat zeggen .

Deze prik forum is om bepaalde vragen te stellen .Maar tot hoe ver gaan die vragen ? Iedereen moet weten dat verhalen wat mensen typen ook een andere kant heb.Dus twee kanten en geen een kant.Ik moet er ook bij zeggen dat ik er niet mee eens ben met de gang van zaken in het algemeen .Zowel voor een cliënt zowel voor een hulpverlenende ,dat het nooit goed is om je frustratie uit te leven over je werk cq je hulp hier op het forum .Ik heb voor iedereen begrip maar om een hulpverlenende zo af te schilderen en die zich hierbij niet kan verdedigen is toch wel zwakjes.Dat geld ook natuurlijk voor de hulpverlenende die dat zo zou doen. .En natuurlijk heb je er hulpverlenende bij die de kantjes er af lopen .Maar nogmaals verhalen hebben altijd twee kanten en in deze discussie hoor je een kant .Ik ben dan ook wel erg benieuwt naar de reactie van diegene waar dit over gaat(hulpverlenende) (wie weet leest ze dit wel) Mijn vraag is ook

Tot hoever gaan we oordelen over mensen die we niet eens kennen?

Joke

• Alexa

Ik vind jou antwoorden heel goed Carolien.

Vind Joke verkeerd bezig, om deze hulpverlenerster in bescherming te nemen.

Zij krijgt mijn vertrouwen, en maakt daar op grove wijze misbruik van.

Nee sorry die hoef ik niet meer,

En ik kom hier juist om raad.

Heb trouwens al contact gehad met de ThZ, en die zeide ook, dit kan gewoon niet, maar doen er in feite niets aan.

Ik ga eens kijken Carolien of ik wat vind op hun site.

• Rutger

Hoi Alexa,

Waarschijnlijk vind je mij nu ook niet aardig meer, maar ik sluit mij helemaal aan bij Joke! Een verhaal heeft altijd twee kanten en die moeten allebei gehoord worden. Dat kan niet via dit prikbord, maar zal moeten gebeuren door bijvoorbeeld een leidinggevende bij de thuiszorginstelling. Die zal jouw verhaal moeten horen en die van de medewerkster. Daarna moet er een gesprek plaatsvinden, waarbij beide partijen aan tafel zitten en de leidinggevende het proces moet bewaken (om te voorkomen dat mensen met modder gaan gooien e.d.).

Kom je er dan niet uit, dan kun je eventueel beroep doen op de klachtenregeling van de thuiszorginstelling. Die hebben ze absoluut!

Ik denk dat dit een veel zuiverder weg is. Volgens mij is dat ook wat Joke in haar posting wil aangeven. Door jouw aanval op de reactie van Joke, heb ik het idee dat je zelf ook niet één van de makkelijkste bent, anders zou je wel voor deze suggestie open staan. Speel het zuiver en ga in gesprek met de hulp en/of diens leidinggevende.

In het algemeen wil ik stellen dat Thuishulpen (heb ik inmiddels ervaren) bij sommige cliënten worden behandeld als slaven of werksters. Ze zijn juist ondersteunend en helpen mensen bij de werkzaamheden die ze zelf niet of minder makkelijk kunnen doen en waarbij de hygiëne en/of dagelijkse zorg in gevaar komt.

Succes.

Rutger

• Alexa

Ik werd gebeld door de coordinatrice van de thuiszorg, na aanleiding van mijn klacht.

Zij vond het schijnbaar heel gewoon, dat er maar 1½ uur gewerkt werd inplaats van 3 uur.

Ook vond zij het schijnbaar niet erg, dat mevrouw gewoon bij mijn visite bleef zitten, een uur lang.

Ook de 4 x pauzes vond zij normaal, het ligt aan mij zei zij.

Maar er moet wel betaald worden voor 3 uur.

Maar ben ik nu gek aan het worden, of de thuiszorg???

De ramen binnen zijn al weken niet gedaan, werk zat, het logboek word niet gelezen door de dames, en weten schijnbaar niet, dat zij speciaal voor het zwaardere werk zijn.

Het toilet mag alleen met een borstel gedaan worden, maar die komt niet onder de rand binnen in de pot.

Maar dat hoeft dus niet gedaan te worden volgens die coordinatrice, en dat ruikt niet bepaald fris.

Ik zou, als het weer niet ging, naar de Alphahulp over worden gezet, onderstaand stukje las ik van Carolien, en ik krijg het idee, dat ze mij willen lozen daarheen.

=========================================================

Carolien schreef o.a.

De thuiszorgorganisaties proberen al wel op grote schaal de zorg om te zetten in Alphazorg omdat dit voor de organisatie goedkoper is. Daarbij worden de klanten jammer genoeg niet altijd volledig en eerlijk geinformeerd.

• Alexa

Rutger mijn bericht kruiste net het van jou.

Ik ben gewoon weg te gemakkelijk, ik laat ze hun gang gaan, maar als ze mij in de maling gaan nemen, dan is het voor mij over en uit.

Ik vraag niets, als ze aan mij vragen wat er gedaan moet worden, dan vraag ik het vriendelijk, ik eis niets.

Ik controleer het ook niet, ik vertrouw op de hulp.

Joke neemt het gelijk op voor de hulpen, maar het is hier gewoon een puinhoop in Amsterdam bij de thuiszorg.

Niet iedere hulp is zo, maar de goede zijn allemaal bezet.

En ik vind, dat als er 3 uur hulp is, dat er gerust 2½ gewerkt mag worden, in hun eigen tempo wel te verstaan..

Roken mag ook is geen bezwaar, koffie thee , mogen het zelf ook pakken.

Maar ik wens niet denigrerend of als een dementerende behandeld te worden, net of het mijn schuld is, dat die hulpen misbruik van mij maken.

• Rutger

ooooh Amsterdam! Zeg dat dan meteen, daar is het inderdaad een puinhoop, dat is algemeen bekend en daar ligt volgens mij een schone taak voor de gemeente.

• joke

Hallo

Ik wil voor niemand opkomen .Ik wil alleen hierbij zeggen dat ik vind dat dit forum is niet om met modder te gooien is naar ……en een vingertje te wijzen naar……….

Maar nogmaals tot hoever gaat dit allemaal?

Joke

• Alexa

Ik weet het niet meer Joke.

Werd vanmorgen gebeld, en toen ik het vertelde wat er vorige week was gebeurd, deed die dame net, of dit allemaal heel gewoon is, dat de hulp bij de visite gaat zitten, en gewoon mee gaat praten.

Buiten de rustpauzes die die hulp intussen al had genomen.

Ik gooi niet met modder, maar het is eerder omgekeerd, gezien de reactie van de Thuiszorgmedewerkster en die hulp die laatste moet natuurlijk haar eigen straatje schoonvegen, en schuift haar slechte functioneren op mij af.

Als je niets meer mag zeggen als cliënte, en dat is dus in mijn geval het probleem, want ik ben bijvoorbaat de schuldige volgens thuiszorg, waar zijn wij dan mee bezig ??

Als het personeel bij hen beter opgeleid word, zijn er ook minder klachten.

Het bestaan van de indicatie is nieteens bekent bij hun, het logboek lezen is schijnbaar te moeilijk voor ze.