zorgmap

  • hh1

    hallo,

    wat vinden jullie van al het invulwerk van zorgmappen en werkzaamheden lijsten? Vullen jullie dat allemaal in? Ik vind het zo veel wat er op de lijst staat. Als ik alles moet doen wat erop sta dan ben ik , muv een kopje thee tussendoor, continuu aan het schoonmaken.

    Ik voel me door die lijsten gecontroleerd. Wat vinden jullie?

  • Hanneke1974

    Die controle is er niet voor niks. Die is zelfs verplicht.

    Ik weet niet hoe jullie zorgplannen eruit zien, maar die zouden in principe zo opgesteld moeten zijn dat je standaard werkzaamheden hebt + elk zorgmoment iets wat je extra doet.

    Dat je continu aan het schoonmaken bent is ook niet zo gek. Dat is toch voornamelijk je werk als huishoudelijke hulp of niet?

    En tuurlijk zit er een stukje observeren e.d. in je werk, maar als je het goed doet doe je dat gewoon terloops, terwijl je met je gewone werkzaamheden bezig bent.

    Zeker als hh1 bij een client met die indicatie draait het niet om veel meer dan schoonmaken en een heel klein beetje observeren. Zou er meer nodig zijn zou er een andere indicatie zijn (als het goed is) en een andere hulpverlener ingezet worden.

  • maia

    hh1 Schreef:

    ——————————————————-

    > hallo,

    >

    > wat vinden jullie van al het invulwerk van

    > zorgmappen en werkzaamheden lijsten? Vullen jullie

    > dat allemaal in? Ik vind het zo veel wat er op de

    > lijst staat. Als ik alles moet doen wat erop sta

    > dan ben ik , muv een kopje thee tussendoor,

    > continuu aan het schoonmaken.

    > Ik voel me door die lijsten gecontroleerd. Wat

    > vinden jullie?

    Wij hbh 2/3 werken al jaren met een aantal lijsten en dat verloopt soepel als je het eenmaal gewent bent.

    Informeer eens bij anderen die er al langer mee werken;

    Het gevoel gecontroleerd te zijn moet je zo niet zien.

    Dat is niet zo.

    Stel dat je NU ziek word ,doordat je je grote beurten kwa poetsen aftekent kan een invaller exact zien wat er wel en niet gedaan is.

    Dat is ook de reden dat men nu allemaal met mappen werkt ,voorheen had hbh 1 geen inval.

    Voor je zelf en de client is het ook een prima werkschema.

    Maar dan spreek ik wel over ons schema,of dat landelijk ook zo is ???

    Maar voel het niet als een controle ,dat is niet de bedoeling.

    succes

  • Hanneke1974

    Overal waar ik gewerkt heb kregen de clienten inval hoor, ook de HH1 en zlefs voor de Alpha-client was een invaller beschikbaar als die dat wilde.

    En ik heb nog nooit bij een zorgaanbieder gewerkt waar geen zorgmap was, ook alle HH clienten hadden die.

    Bij de ene zorgaanbieder is het wat simpeler (en handiger) dan bij de andere, maar ik heb er echt nog nooit 1 meegemaakt waar HH clienten geen zorgmap hadden. Zelfs toen de oude vorm van Alpha nog bestond en ik bij mijn eerste werkgever werkte hadden die clienten een (beknopt) zorgplan + aftekenlijsten.

  • hh1

    Dag Hanneke en Maia, bedankt voor jullie reacties. Goed te horen dat het niet ongebruikelijk is dat er aftekenlijsten zijn. Ik heb 5 clienten waarvan er maar bij 1 client aftekenlijsten zijn. Bij m,n andere clienten ligt niets en heb ik veel meer de vrijheid te doen wat de clienten willen. Sommige willen niet eens dat ik iedere maand hun ramen zeem. Maar zou ik me aan de aftekenlijst moeten houden dan moet het minimaal eens per 4/6 weken gedaan worden. Zo ook met bijvoorbeeld het huis raggen. Er staat dat dat iedere week moet gebeuren maar dat is toch onzin; dat doe je toch gewoon als je webben ziet hangen?

    De client met de lijsten wil dat ik precies alles doe wat er op de lijsten staat aangegeven. Hij controleerd het ook allemaal wat ik invul. Hij wil een schoon huis en vindt dat hij daar ook recht op heeft maar ik vind hem gewoon obsessief met z,n lijsten.

    Zo ook de badkamervloer. Hij wil dat ik dat iedere week ga stofzuigen, daarna met een borstel schoonschob, de zeep daarna weg spoel met schoon water en dan de vloer droog. Ik ben gewend er gewoon met een mop overheen te gaan en dat het dan ook schoon is. Hij vindt dat vies, vindt dat ik zo niet goed schoonmaak maar alleen het vuil verplaats. Een mop haalt hij iedere dag al over de vloer nadat hij gedoucht is, zegt hij. Wat vinden jullie?

  • maia

    Een lijst is een handreiking .

    Je kunt tenslotte niet een volledig huis met een appartement vergelijken.

    Ik deel dat ook mede tijdens het intake gesprek .

    We maken een planningwerkwijze en uiteindelijk als alles loopt kloppen ook de aftekenlijsten die ook aangepast zijn indien nodig.

    Eerlijk gezegt poets ik net als je client .,waarschijnlijk ouderwets maar met een mop verplaats je eenmaal alleen maar vuil.

    Er word ook geadviseerd eerst de douche te stofzuigen dat is algemeen bekend

    Ik stofzuig van wege haren ,schilfers,en schrob indien nodig.

    Werk je via de werkwijze dan zeem je inderdaad een keer in de 6 weken de ramen,prima toch?

    Wil men dat niet dan maak je er 10 weken van,ook goed\

    Wij hebben prima werkwijzes waar ook de voor jou negatieve zaken instaan.

    Gaat een client door smetvrees of een andere reden om de planning werkwijze heen dan moet je daar samen een oplossing voor zoeken.

    Echter het blijven richtlijnen.

    Wel werken de richtlijnen,na zoveel tijd heb je alles gehad.

  • maia

    In deze regio hebben de eerder alpha /nu hbh 1 pas een map sinds het personeel geheel in dienst is gekomen van het bedrijf

    .HBH2 werkt altijd al met een planning werkwijze/map

  • Dasha

    Ik ben de afgelopen vier weken aan het werk geweest en heb bij tenminste 8 clienten geen map aangetroffen.

    En dat vond ik heel vervelend, want het is idd een leidraad voor wat er al gedaan is die periode en wat nog moet.

    Niet iedere klant kan vertellen wat hij/zij graag gedaan wil hebben en wat er sowieso door de hulp wordt gedaan en wat de klant zelf nog kan.

    Er zijn ook mensen bij die het allemaal wel best vinden en elke keer zeggen dat bepaalde werkzaamheden helemaal niet nodig zijn terwijl het huis langzaam aan het vervuilen is.

    Dus doe mij maar zo'n afteken lijst.

    En voor als er invalhulp komt is het al helemaal handig. Je kan er namelijk ook een aantekening in maken waar alle schoonmaakartikelen liggen en hoe de wasmachine werkt.

    Dan hoeft een invaller ook niet alles aan de klant te vragen. Vinden de klanten ook weer fijn.

    Dus het kan ook in jouw voordeel zijn, een checklijst of map.

  • charlotte

    Ik vind de zorgmap juist heel prettig om mee te werken! er zijn clienten die elke week alle ramen gelapt willen hebben, dat mag niet, het is eens per 4 weken, dan kom je tenminste aan alles toe! ik overleg altijd met de client over wat de werkzaamheden voor die ochtend zijn, en dat vinden ze heel prettig, die map voelt voor mij niet als controle, maar zelf kan je nakijken wanneer je iets gedaan hebt, en niet onbelangrijk; er staan duidelijke regels in waar hulp en client zich aan te houden hebben, wel zo duidelijk vind ik

  • hh1

    Hoi allemaal,

    bedankt voor het meedenken en reageren! Begrijp nu dat iedereen die als hh werkt zo,n lijst moet invullen en dat het geen controle is. Een handleiding dus, zowel voor de client alsook de medewerker.Moeten jullie de lijst ergens eens per jaar inleveren en zo ja, waar dan?

    Enne, hoe zemen jullie nou de ramen? Moet ik het houtwerk erom ook afnemen? Zijn er standaard huishoudtips voor werk in de thuiszorg bij jullie bekend. Ik maak schoon zoals ik het thuis doe maar blijkbaar zijn daar richtlijnen voor zoals het eerst stofzuigen van een badkamer alvorens te gaan dweilen. Ik heb vanuit m,n werk nooit een cursus gekregen waar we dat soort tips kregen.