Wat moet/kan ik doen.

• Carolien

Deze thuiszorgorganisatie heeft duidelijkklanttevredenheid niet erg hoog in het vaandel staan. Ik zou zeer zeker de hele gang van zaken schriftelijk melden en er een officieele klacht van maken, want dit gaat echt de perken te buiten.

Huishoudelijke verzorging valt sinds 1 januari 2007 onder de WMO en dus onder de gemeente. De gemeente heeft de zorg aanbesteed en een keuze gemaakt uit de aanbieders van de thuiszorg. De ziektenkostenverzekeraar is hierin dus geen partij.

Met het CIZ heb je alleen te maken wanneer je een indicatie of herindicatie krijgt voor voorzieningen die via de gemeente of AWBZ verstrekt worden. Zij houden zich niet bezig met de zorgverlening op zich. Bij de zorgverzekeraar kun je eventueel je klacht over de thuiszorgorganisatie wel melden, maar nu de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de thuiszorg Huishoudelijk Zorg zullen die de verantwoordelijkheid voor de afhandeling van de klacht wel afschuiven.

Alvorens je de zorg stopzet via de thuiszorgorganisatie die je nu hebt raad ik je wel aan om zeker te zijn dat je direct zorg kunt krijgen via een andere organisatie. Tot je daadwerkelijk zorg krijgt van een andere organisatie zit je dus nog even aan de huidige vast. Eventueel kun je de thuiszorg nog op hun zorgplicht wijzen mochten ze volgende week je weer zonder zorg zetten. De thuiszorgorganisatie heeft de verplichting om jou de zorg te geven die je nodig hebt en alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mogen ze die zorg stopzetten, maar dan moet er heel veel aan vooraf zijn gegaan en moeten ze je daarvan schriftelijk op de hoogte hebben gesteld. Dat is hier niet aan de orde zoals ik het tot nu toe hier heb gelezen.

• Irene

Ik heb ook al contact opgenomen met het CAK, want ieder week word er 3 uur betaald door hen, terwijl ik heel vaak met ziekte van het personeel kampte.

Ook de tijden kloppen niet, want ik kan klok kijken, die dames schijnbaar niet, en de thuiszorg zelf helemaal niet.

Die hulp kwam steeds om + - 9.25.uur, en om 11.45. vertrok zij weer.

Ik wacht even af wat er komende week gaat gebeuren, of er wel of niet hulp komt.

Maar deze ochtend wens ik niet te betalen, ik heb gisteren morgen afgezegd, maar moet wel betalen zij die bitch van de thuiszorg.

Maandag spreek ik met maatschappelijkwerker, dus kijken wat die zegd.

• Carolien

Het te laat arriveren en te vroeg vertrekken van de hulp is wat lastiger om gecorrigeerd te krijgen bij het CAK, maar de zorg die je vandaag zou hebben gehad en die tijdig is afgezegd zou niet een al te groot probleem moeten zijn lijkt mij.

Als ik problemen heb met een rekening bel ik gewoon het CAK. Daar leg ik uit welke datum niet klopt op de rekening en of ik al dan geen zorg heb gekregen. Meestal krijg ik dan redelijk snel een gecorrigeerde rekening. Ik neem aan dat het CAK het dan weer met de thuiszorgorganisatie regelt.

• cor

wettelijk mag nu alleen de daadwerkelijke verleende zorg in rekening gebracht worden ook al is ie kort van te voren afgezegd…..

• Irene

24 uur van te voren had ik de thuiszorg gebeld Cor, maar zij zou hem toch in rekening brengen.

In feite, is er al die jaren puur bedrog gepleegt als ik het zo bekijk, mijn vorige vaste hulp is veel ziek geweest, en vaak hadden zij geen invalster, dus zat ik zonder.

Maar mijn eigen bijdrage bleef altijd hetzelfde.

Maar volgens mij, zijn er hele andere redenen bij de thuiszorg hier, personeel kunnen zij niet krijgen, en wij cliënten moeten maar een PGB aanvragen, dit is toch van de gekke, om alles op de oudere af te schuiven.

• Carolien

Cor, bedoel je dat dat onder de WMO zo is ?

Ik dacht nl. dat de Algemene Voorwaarden van de thuiszorgorganisatie de leidraad is. Veel organisaties hanteren een min. afmeldtijd van 24 uur, maar er zijn er ook die 48 uur hanteren.

In het geval van Cristel is er sprake van nog een andere situatie, nl het weigeren van hulp die wel geleverd kan worden. Het zou zo kunnen zijn dat de Algemene Voorwaarden van de thuiszorgorganisatie hierin voorzien en dat daarin staat dat de zorg toch in rekening gebracht zou kunnen worden.

In de situatie zoals die hier omschreven is zou ik het belachelijk vinden wanneer de organisatie de zorg in rekening zullen brengen.

• Carolien

Het niet veranderen van de eigen bijdrage zit niet in het minder aantal uren zorg dat je hebt gekregen vermoed ik. Iedereen betaalt een maximale eigen bijdrage per 4 weken. Je betaalt zelf de uren zorg die je hebt gekregen tot dat maximale bedrag. Bij een min. inkomen ligt die grens op 36 euro. 3 uur zorg kost 3 x 12,40 euro = 37,20 . Zodra die uren zorg zijn geleverd binnen de periode van 4 weken dan merk je niet meer of je meer of minder uren zorg hebt gekregen, want je max. bedrag is bereikt en blijft hetzelfde ongeacht of je 3 of 12 uur zorg in die 4 weken hebt gehad.

Wil je dus echt een verandering merken op de rekening dan zul je met een laag inkomen geen hulp moeten krijgen gedurende 4 weken.

Bij een hoger inkomen betaal je een hogere eigen bijdrage. De kans dat je dan verschil gaat merken is groter. Zeker als je per periode rond de 150 euro aan eigen bijdrage moet betalen. Dan merk je het direct wanneer je 1x 3 uur zorg minder hebt gehad en in rekening hebt gebracht gekregen.

• maia

Voorheen betaalde je een bijdrage per uur ,was er ziekte of uitval dan betaalde je dus het aantal gewerkte uren

Nu betaal je per 4 weken en ook al is er geen hulp betaal je de volle mep

Zo heb ik het tenminste begrepen, misschien dat het cak duidelijkheid kan verschaffen

Het is natuurlijk anders als je zelf de hulp naar huis stuurd om wat voor reden dan ook

• Carolien

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je een rekening zou krijgen voor uren die niet gewerkt zijn. Diensten die niet geleverd zijn daar kun je wettelijk gezien niet toe verplicht worden om betaald te worden.

Voorbeeld. Als iemand een max. eigen bijdrage van rond de 140 euro per 4 weken zou hebben en zelf een week of vakantie en de hulp een week ziek zijn in een periode van 4 weken, dan zou je dus volgens jou toch 140 euro moeten betalen ipv de 73,20 euro die 2x 3 uur zorg aan eigen bijdrage daadwerkelijk aan eigen bijdrage zou kosten. Zou jij daar intrappen ?

• Carolien

Ter aanvulling: http://www.cak-bz.nl/Bestanden/Internet/Wmo%20IV.pdf

"Is de eigen bijdrage voor de ondersteuning lager dan uw

periodebijdrage? Dan betaalt u alleen de eigen bijdrage voor de

hulp die u heeft ontvangen. Is de eigen bijdrage voor

de ondersteuning hoger dan uw periodebijdrage?

Dan betaalt u de maximale periodebijdrage."

Dit staat in een folder over de eigen bijdrage onder de WMO.