Wat moet/kan ik doen.

• maia

Zo was het voorheen vandaar dat de clienten nu hulp eisen omdat ze er voor betalen

Voorheen deed niemand moeilijk als er tussen kerst en nieuw geen hulp was ,nu wel en terecht want het slaat nergens op

Morgen heb ik een werkbespreking ,als ik er aan denk vraag ik het even voor de zekerheid na

• Bea

Wat een aandacht.

Beetje veel lijkt me.

Soms zijn er ook wel zorgvragers die wat overgevoelig zijn, elk verhaal heeft twee kanten, met alle redelijkheid

• Carolien

De verandering waar jij op doelt Maia is volgens mij de verhoging van de eigen bijdrage. Vanaf het moment dat de eigen bijdrage omhoog ging zijn clienten veel bewuster geworden wat ze moeten betalen voor de hoeveelheid zorg die ze krijgen. En wanneer je aan een hogere eigen bijdrage zit dan wil je die 4de week ook graag hulp hebben wanneer je die nodig hebt ipv het er een keertje bij te laten zitten.

De clienten zijn wat dat betreft meer eisender geworden en ze willen ook waar voor hun geld.

Ik ben benieuwd wat ze bij jouw organisatie erover zeggen. De folder van het CAK-BZ leek mij vrij duidelijk daarin.

• Kal

Denigrerend

Hoe ga je er mee om als je word behandeld als slaaf, vandaag bijvoorbeeld werkte ik bij een mevrouw, en die deed zo denigrerend, ik was eenmaal bezig in de badkamer, en toen kwam ze controleren (wat ik inmiddels al helemaal gewend ben) nou bleek er een hoekje bij de tegels geel te zijn toen zei ze:Doe dat met chloor en je MOET goed poetsen!!**Maar we mogen helemaal niet met chloor werken** Dit heb ik niet gezegd en heb het toch maar gedaan…maar haar toon was zo gemeen!!

En ze zei ook:Heb je de hele vloer al geschrobd! Ja zei ik!

Toen later ging ik stofzuigen. Op gegeven moment deed ik de stekker uit het stopcontact,om een andere te zoeken…nou toen kwam ze weer aan hoor.Waarom vraag je het niet je moet hem daar in laten, vervolgens ging ik toch naar de andere want die was goed genoeg voor de rest…Toen zei ze: ik wil wel zien hoe je dat doet.En bleef vervolgens even kijken.

Nou nog iets.In de badkamer was ze boos geworden dat ik de emmer op de wasmachine had gezet en de uitgewrongen doekjes…ze smeet het op de grond en zei: dat moet je niet hier leggen.Ik vind het zo moeilijk aangezien dat ik niet erg assertief ben om hiermee om te gaan. Hoe doen jullie (hulp A) dat??

Soms heb ik het idee dat mensen het gewoon van je af zien dat ze met je kunnen spelen echt balen hoor!

Wij zijn hulpen toch geen schoonmaaksters…wat is dit, dit mag toch niet zo zijn, mensen horen je toch met respect te behandelen als je dit ook doet.Ik ben altijd zo beleefd en ben dat vandaag weer geweest, maar van binnen brak ik!

Trouwens dit gebeurd me heel vaak vooral bij Surinaamse mensen…ik heb niks tegen ze maar inmiddels kan ik dit toch wel bevestigen.

• Babs

Ik zou als je dit vaker gebeurd op 1 en hetzelfde andres dit gaan overleggen met je zorgmanager. Misschien kan deze er dan voor zorgen dat je niet meer op dit adres hoeft te werken. Deze stuurt er dan een andere thuishulp naartoe die er misschien beter mee om kan gaan. Je moet uiteindelijk wel plezier in je werk blijven houden. Ik zou het zo doen.

• Eli Geefhuizen

Brrrr, “zorgvragers die overgevoelig zijn”. Alleen al dat je dat opschrijft.

Na bijna 12 jaar en 435 medewerkers van de thuiszorg, voor allerlei doeleinden, weet ik exact hoe dingen werken. Ik hoef ook niet belerend te worden toegesproken, noch te horen van anderen hoe ik mijn leven moet indelen. Je zal ze de kost moeten geven die hier, fris binnen komen en de zaken naar hun hand willen zetten. Als ik daar vervolgens iets van zeg en dat niet accepteer, ben ik als klant overgevoelig. Ook dat, heb ik, meegemaakt.

Het is opvallend hoe vaak juist dit soort medewerkers weer snel uit de thuiszorg zijn vertrokken. Er zijn gewoon een hoop mensen die, met name in de huishoudelijke verzorging, dit werk gaan doen om “te helpen” , maar in feite ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Dat werkt uiteindelijk niet zo. Je helpt mensen meer door ze te respecteren zoals ze zijn en dat mag je ook verwachten dat ze met jou als hulp doen. Ik ben blij dat ik geholpen word, maar wil niet de rest van mijn leven in de aalmoezen hoek zitten. En dan heb ik het nog niet gehad over de “hulpen” die mij onder de koffie vertellen dat ze nooit iemand anders in hun huis zouden tolereren.

Gelukkig heb ik in die 12 jaar meer goede dan slechte hulp gehad. Vooral ook de wijkverpleging en een aantal huishoudelijke hulpen die langere tijd zijn gebleven en die ik ook niks meer hoefde te vertellen.

• Eli Geefhuizen

Zou het ook kunnen maia dat de mensen die tegenwoordig die hulp nog geïndiceerd krijgen, ook werkelijk niet zonder die hulp kunnen?

• maia

Inderdaad Herminez dat zou inderdaad zo moeten zijn

Echter met bepaalde feestdagen willen mensen niet altijd hulp ,geen andere dag ivm allerlei clubjes en invallers willen ze ook niet dus kan het ook zo maar gebeuren dat met medewerking van de mantelzorg er dus een week heen hulp komt

• maia

Inderdaad sinds de hogere bijdrage word er meer geprotesteerd echter voor een mnd bedrag van 16,20€ vind ik dat wel overdreven als er door bepaalde omstandigheden minder uren gewerkt word

Een parteculiere hulp kost 10 tot 12€ per uur

Voor die zorgvragers hebben ze een prachtig antwoord om het te verduidelijken wat ze nu eindelijk betalen

U betaald het eerste uur 12€het tweede uur€ 4,20 de rest is subsidie dus u betaald dan niets

En op mijn vraag hoe men het dan verkoopt met de hogere bijdragen van 144€ want dan gaat dit verhaal dus niet op daar komen we nog op terug want daar had we geen tijd meer voor

• Carolien

Enig idee hoeveel 16,20 euro is voor iemand met een minimum inkomen ?