Dat weet ik Caroline maar trek daar het bedrag af wat mensen aan schoonmaakmiddelen ,zemen en spons betalendan valt het reuze mee
Natuurlijk zou het prettiger zijn als het voor niets kan maar helaas is dat niet in deze tijd
Wat ik er mee aan wilde geven Maia was dat jij 16,20 euro een klein bedrag vindt maar dat voor iemand met een minimum inkomen dat een heel flink bedrag is en dat dat een zeer aannemelijke reden kan zijn waarom clienten in zo-n situatie toch om die uren hulp vragen wanneer dat lastig te regelen is voor de thuiszorgorganisatie. Als je dan de “volle mep”moet betalen wil je ook wel waar voor je geld.
Overigens denk ik dat door het striktere indicatiesysteem van de afgelopen jaren er steeds minder mensen zijn die thuiszorggeindiceerd krijgen die “wel een weekje zonder kunnen”. En die mensen willen dan ook graag netjes zitten in huis tijdens de feestdagen.
Ik begrijp best dat dat voor de hulpverlenenden niet altijd even leuk en prettig is. Rond de feestdagen ben je natuurlijk liever thuis en wil je thuis ook de boel graag aan kant hebben. Maar dat is een nadeel van een hulpverlenend beroep, de zorg stopt maar zelden.
Maia's redenatie is in mijn ogen een typische “old school” redenatie. Zoals Carolien al zegt zijn de indicatiecriteria dusdanig dat als je hulp krijgt, je die ook echt nodig hebt. Wat je er voor betaalt moet daar ondergeschikt aan zijn. Stellen dat mantelzorgers er wel zijn om zaken op te vangen is echt heel erg.
Ik heb voor mijn schoonmoeder met een Brabants indicatie orgaan ook wel eens een discussie gevoerd daarover. Natuurlijk klink ik door de telefoon helder en goed bij de tijd. Maar behalve dat ik op een uur autorijden afstand van mijn schoonmoeder woon, heb ik zelf een klasse 6 indicatie met aditionele uren. Los van het feit dat mantelzorg niet afdwingbaar en vrijwillig moet zijn (uitspraak van oud staatssecretaris Vliegenthart ) is het dan natuurlijk nonsens om tegen een 85 jarige zelfstandig wonende vrouw met een gebroken schouder en twee op afstand wonende kinderen (mijn schoonzus is 59 en heeft reuma) te zeggen dat zij wel kunnen komen poetsen en boodschappen doen. En dat kan dus ook niet met feestdagen of in vakantietijd.
Die schoonmaaktroep van thuiszorgorganisaties wil ik absoluut niet in mijn huis hebben. Ik heb zelf betere spullen ter beschikking. Een bezuiniging is het ook al niet. Zij poetsen namelijk je bad met een milieuvriendelijk schuurmiddel (jif-achtig). Dat je daarmee uiteindelijk je sanitair 3 keer zo snel slijt wordt er niet bij verteld. Voor een aantal sanitaire voorzieningen die wij van de WVG hebben, hebben wij speciale instructies en middelen (zelf aan te schaffen ) gekregen, om de bruikbaarheid en houdbaarheid te garanderen. Daar zullen de medewerkers van de thuiszorg dus mee moeten werken.
De tijden in thuiszorgland zijn veranderd, en veranderen nog steeds. Ik wil niet zeggen dat alles direct goed is, maar ik heb er ook geen probleem mee.
Wat ben ik blij, dat ik niet zo een kr… ben.
Ik laat mijn hulp gewoon haar gang gaan, maar als later blijkt dat de dotten stof onder en naast je bed liggen, dan heb ik het wel gezien.
Misschien ligt het bij mij ook aan de andere cultuur, want alle twee de hulpen die er hier een potje van maakte, kwamen uit Suriname.
Allebei de dames deden ook erg neerbuigend tegen mij.
Dit heeft niets te maken met het feit, dat ze uit Suriname kwamen te maken, mijn schoondochter is ook van buitenlandse afkomst, en donker.
Ik krijg deze week een losse hulp, en volgende week weer een vaste, tenminste als het klikt.
Ik begrijp je wel ,heel goed zelfs
Ik zal je gelijk vertellen waarom in mijn ogen het voor hun nu goedkoper is dan in de tijd dat er zelf meerdere schoonmaakmiddelen gekocht werd
De meeste gezinnen waar ik werk hebben weinig tot niets te besteden
Tot mijn verbazing kopen/kochten de mensen het duurste aan schoonmaak matrialen
Een nieuw merk een reclame ,en hup weer een fles van 4 € en dan meestal twee
Heel wat gesprekken gehad om mensen te overtuigen dat goedkoop ook goed is
Dus vandaar
En inderdaad worden er alleen mensen geindiceerd die dringend hulp nodig hebben
Dat sommige met feestdgn geen andere invalhulp willen is heel vervelend
Ik neem ook aan dat men daar achterheen gaat om clienten te overtuigen dat ze ook invallers moeten accepteren
Ik geloof dat je mij verkeerd begrijpt/beoordeeld Hermien
Niet ik vind dat mantelzorgers het werk van ons moeten doen ,kom op zeg dat zou wat zijn ,mantelzorger zijn voor leuke dingen,gezellig winkelen ,koffie drinken enz
Ik geef aan dat er mensen zijn die pertinent geen andere hulp willen dan hun vaste hulp en dan vaak in overleg met hun mantelzorger een weekje overslaan
Misschien gaan ze wel op vakantie ,of eten al die dagen bij de kinderen daar bemoei ik me verder niet mee
Wat het matriaal van de thuiszorg betreft ,daar zijn verschillende meningen over
Dat spul wat jij bedoeld hebben we niet
Daarbij werk ook met de matrialen die men in huis heeft nm afwasmiddel ,groene zeep en azijn
Goedkoop ,milieuvriendelijk en word door veel mensen gewaardeerd door de aangename geur
Beste Bea,
Je reactie komt op mij niet erg professioneel over. Natuurlijk heeft een verhaal twee kanten, maar om nu te stellen dat zorgvragers overgevoelig zijn, lijkt mij iets te kort door de bocht. Dit hoor ik vaker van collega zorgverleners en het stuit mij flink tegen de borst.
Denk je eens in: van de één op de andere dag veranderd je leven. Dingen die je altijd zelf deed, kun je opeens niet meer doen. Je bent opeens afhankelijk van anderen. Dat lijkt mij erg moeilijk. Zeker als alleen je lichaam het opgeeft, maar je hoofd nog wel wil. Je hele leven ligt in één keer overhoop….. Dan kan ik me voorstellen dat mensen soms geprikkeld kunnen reageren, maar dat heeft wel een oorzaak. Een professionele zorgverlener ziet dat in en kan daar mee omgaan!
Zorgvragers zitten niet te wachten op zorgverleners die hun eigen problemen gaan bespreken of die de regie gaan overnemen. In mijn ogen ben je in de thuiszorg bij mensen te gast en ondersteun je ze waar dat mogelijk is.
Rutger
Ik als client van een thuiszorginstelling heb grote moeite met het feit dat als ik een klacht heb er dan automatisch gedacht zou worden “ze moet niet zeuren, ze krijgt toch hulp”, “het zal allemaal wel meevallen” of “ach, ze reageert zo omdat haar leven ook niet makkelijk is”. Wanneer ik een klacht heb wens ik serieus genomen te worden en niet dat er al direct gedacht wordt “de klacht is niet terecht, mevrouw heeft het moeilijk/zeurt”.
Nogmaals, er zijn heel veel goede hulpen, maar door de krapte op de banenmarkt van de zorg lopen er ook steeds meer hulpen rond die er de kantjes vanaf lopen of ronduit slechte zorg verlenen. Voor diegene die zelf wel goed werk afleveren en in een team werken met gemotiveerde collega's is het misschien niet zo makkelijk aan te nemen dat dit soort van problemen tegenwoordig schering en inslag zijn. (“slechte”hulpen zullen dit forum hoogst waarschijnlijk niet eens bezoeken omdat ze er totaal geen interesse in hebben !) Een goede hulp is goud waard en jammer genoeg zijn er gewoon te weinig echt goede hulpen. Wanneer clienten over het slecht geleverde werk klagen dan is er meestal echt iets mis. Ze zijn van die zorg afhankelijk, dus ze merken direct aan den lijve wat de gevolgen daar van zijn. En er is dan niets ergers dan ook nog eens niet serieus genomen te worden met je klacht ! Want niet alleen voel je je aardig in de kou staan omdat je niet gehoord wordt, maar het probleem wat er dan is met de hulp wordt ook niet opgelost en daar bovenop raak je ook nog eens het vertrouwen kwijt in de organisatie/medewerker.
Je zou toch zelf ook niet willen dat jouw eigen klachten over een client of over welk onderwerp dan ook niet die aandacht krijgen door vooroordelen ?
Ooit langdurig ziek geweest Bea,ooit de hele dag met pijn rondgelopen afhankelijk ,alles uit handen moeten geven wetende dat het voor altijd is en dat je nooit meer je eigen huis bij kunt houden?
Overgevoelig ja dat mag toch tenslotte ben jij niet ziek
Ik vind dat je van een hulp mag verwachtten dat zij goed poetst daar kom je tenslotte voor
Indien mogelijk in goed overleg met je cliént zo niet moet je zelf proffessioneel zijn om alles goed te doen
Maar vooral is het belangrijk om elke client te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden,ook is de client vervelend of lastig naar jou mening
Tenslotte kan het zomaar gebeuren dat jij aan de andere kant zit dan zou je dat ook op prijs stellen
Lukt dit je niet dan heb je toch een verkeerd vak gekozen denk ik
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?